Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Pada Hari ini berniaga dalam talian dan membeli dalam talian merupakan satu keperluan utama, terutamanya semenjak kita  berada dalam pasca Covid-19 yang mana kita perlu membataskan pergerakan untuk mengunjungi shopping-shopping complex dan premis-premis perniagaan.

Kesannya kita dapat lihat platform-platform e-commerce sentiasa mendapat tempat di hati seluruh rakyat Malaysia baik peniaga online mahupun pembeli online.   

Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020

Selama ini kita membeli secara online di pelbagai platform e-commerce seperti:

Tapi tahu kah anda, dalam banyak-banyak laman e-commerce yang pernah anda kunjungi, laman e-commerce manakah yang paling popular?

Adakah Shopee? Lazada? Taobao? Lelong? Ebay? Shopify? dan lain-lain.....

Kalau anda berminat nak tahu, mari kami dedahkan senarai Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020 berdasarkan traffic atau pengunjung yang datang ke laman e-commerce tersebut.


Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020

Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020


Data ini saya perolehi melalui laman web https://www.statista.com. Data tersebut diambil dari awal tahun 2020 sehingga Julai 2020.

Tentu ada yang terkejut bila melihat data-data tersebut. Terutamanya untuk e-commerce yang berada di kedudukan tempat ke 3, ke 8 dan ke 9. Macamana mereka boleh memintas prlatform-platform e-commerce lain yang lebih dikenali ramai?

Tentu ada rahsia kejayaan mereka... 

Jom kita baca ulasan saya secara ringkas tentang kedudukan carta Top 10 E-Commerce Paling Popular di Malaysia pada tahun 2020

1. Berdasarkan statistik di atas, sememangnya tidak dapat dinafikan populariti 
Shopee.com sukar untuk ditandingi oleh mana-mana platform e-commerce lain yang terdapat di Malaysia. Sebut sahaja Shopee semua orang tahu termasuk anak-anak kita yang masih kecil. Betul tak? Malah anak-anak pun dah pandai minta emak ayah tolong belikan permainan secara online di platform Shopee.

2. Walaupun platfom Lazada.com berada ditangga kedua carta, tapi jurang bilangan pengunjung bagi kedua-dua platform e-commerce tersebut sangat besar iaitu melebihi 2 kali ganda. Ya! Sememangnya saya akui, ramai orang lebih selesa membeli belah di Shopee berbanding di Lazada.

Jadi, lepas ni tahulah kenapa rami orang berjaya buat sales 5 hingga 6 angka sebulan di kedua-dua platform online tersebut terutamanya di Shopee.

3. PG Mall merupakan salah sebuah platform e-commerce tempatan  yang telah bertapak di Malaysia sejak tahun 2017. Untuk pengetahuan anda, PG Mall telah berkolaborasi dengan Penjana serta MDEC juga mendapat sokongan pelbagai agensi tempatan seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA), Persatuan Usahawan Wanita Bumiputera Malaysia (USAHANITA), Persatuan Jaringan Usahawan Wanita Bumiputra Malaysia (WENA), terbaru Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) dan Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM) dimana lebih 2,000 usahawan tempatan daripada PUIM berdaftar bersama PG Mall dalam usaha mengembangkan lagi perniagaan atas talian ke pasaran global dengan mempromosikan produk keluaran tempatan, di mana lebih 23,000 ahli Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM) bakal memperolehi manfaat menerusi kerjasama dengan PG Mall.   

Sudah tentu ini merupakan satu kelebihan dan mendapat keyakinan daripada seluruh rakyat Malaysia untuk membuat pembelian mahupun menjadi penjual barangan melalui PG Mall. 

Lebih menarik lagi Pg Mall merupakan pusat membeli belah online yang pertama di dunia yang menggunakan transaksi perbankan online wang atau emas

Jadi, sememangnya tidak mustahil untuk PG Mall boleh berada di tempat ke tiga carta.

4. Populariti Platform Go Shop semakin meningkat berikutan mereka aktif membuat promosi di televisyen terutamanya di saluran-saluran milik ASTRO. Namun begitu, jurang antara Go Shop (tempat ke 4 carta) dan paltform-platform e-commerce yang lain seperti Zalora (Tempat ke 5 carta), Lelong (tempat ke 6 carta), ebay (tempat ke 7 carta), Hermo (tempat ke 8 carta), Sephora (tempat ke 9 carta) dan akhir sekali Wowshop (tempat ke 10 carta) tidaklah terlalu besar.

Ini menunjukkan, populariti bagi ke tujuh-tujuh platform e-commerce ini masih terlalu jauh untuk menandingi top three platform online di atas.  
..
..
Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini..

Semoga bermanfaat.

Perkongsian ikhlas daripada; 





Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)