7 KELEMAHAN ATAU KEBURUKAN BELI RUMAH HIGH-DENSITY

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Dalam post sebelum ini ada kongsikan tentang Risiko Membeli Hartanah Di Kawasan Pelancongan.... (Klik Di Sini)
Sekiranya anda terlepas membaca post sebelum ini, boleh klik pada link di atas.


Gambar Hiasan : projek high density di India (Sumber daripada Video Tiktok)

Dalam post pada kali ini saya nak kongsikan pula tentang 7 kelemahan atau keburukan bila beli dalam projek high density (projek yang ada lebih 2000 unit).

1) Trafik 

Waktu peak hour terlalu padat orang keluar masuk. Dari menununggu lif sehinggalah nak keluar dari gate. Kebanyakan masa harian habis dari rumah, ditambah pula dengan masa di jalan raya disebabkan jalan sekeliling juga akan turut sesak disebabkan penyewa akan parking kat luar-luar kawasan. Mungkin lebih baik sekiranya berada di kawasan yang mudah untuk acces ke public transport seperti LRT, Komuter, Grab dan sebagainya.


2) Kemungkinan besar ada low quality tenants atau penyewa

Apabila terdapat bilangan unit yang banyak, akan ada potensi tinggi untuk lambakan warga asing menetap di kawasan tersebut. Lebih-lebih lagi apabila kawasan rumah tersebut berada di tengah-tengah kotaraya Kuala Lumpur.


Gambar Hiasan : projek high density di India (Sumber daripada Video Tiktok)


3) Ragam Orang 

Lebih besar komuniti/populasi penduduk, terdapat bermacam-macam ragam dan mentality yang kita boleh jumpa. Contoh seperti di rumah-rumah flat, ada jenis penyewa yang tidak cakna dengan kebersihan seperti dengan selamba membuang sampah dari atas. Terutamannya kalau majority pembeli belum ada pengalaman tinggal di kawasan kondo. 


4) Nilai Jual Semula atau Resell Value

Apabila mempunyai lambakan unit di suatu kawasan (kepadatan penduduk/supply terlampau banyak), nilai jual semula/resell Value takkan naik banyak atau berkemungkinan akan turun disebabkan terlalu banyak persaingan. 


Gambar Hiasan : projek high density di India (Sumber daripada Video Tiktok)


5) Dari segi Investment dan sewaan

Apabila mempunyai kepadatan kawasan yang tinggi, akan mempunyai lebih banyak persaingan. Ianya secara tidak langsung turut memberikan cabaran yang lebih besar untuk mengenakan sewa yang tinggi. Jadi, kesudahannya kita terpaksa sewakan pada kadar yang lebih murah sehingga menyebabkan negative Cash flow. Kena topup duit untuk bayar ansuran pinjaman rumah.


6) Berkemungkinan akan berlaku lambakan unit masuk lelong. 

Sebagai contoh, katakan kawasan kondo tersebut mempunyai lebih 3,000 unit. Kalau 3% unit jadi NPL dan masuk lelong, maksudnya 3% atau lebih 100 unit akan masuk dalam pasaran lelong. Ini boleh menyebabkan nilai jual semula (rumah subsale) akan merundum disebabkan bank akan bagi value rendah kerana terdapat banyak unit yang masuk lelong. 


Gambar Hiasan : projek high density di India (Sumber daripada Video Tiktok)


7) Maintenance akan jadi teruk sekiranya lebih 40% tak bayar maintenance fee 

Bila mempunyai kepadatan penduduk di kawasan high density (projek yang ada lebih 2000 unit), bilangan penduduk juga berkemungkinan boleh mencapai 10,000 orang. Cuba bayangkan fasility yang disediakan oleh pemaju seperti gym (sekiranya ada), swimming pool, taman permainan, dan sebagainya digunasama oleh 10,000 orang. Sekiranya terdapat lebih 40% tak bayar maintenance fee, tapi semua penduduk menggunakan fasility yang ada boleh menyebabkan facilyty yang ada tiak disenggara dengan baik atau mudah rosak.


Kesimpulannya, kalau nak beli rumah high density masih okay, cuma kena faham kelebihan dan kekurangan bila beli projek high density begini. Dan kalau boleh, dapatkan rumah high density yang bayarannya kurang daripada RM450 psf. Kalau kita bayar lebih mahal daripada harga ini, boleh cari projek lain yang lebih low density. 


Kredit penulisan asal : tuan Faizul Ridzuan
Tulisan ini telah diolah dan disusun semula mengikut kesesuian gaya penulisan admin blog Carian Homestay Malaysia


Jadi, Sangat penting! Sebelum beli mana-mana hartanah disyorkan untuk dapatkan ilmu terlebih dahulu....


Berikut merupakan info terbaik yang dapat membantu kita mengurangkan kerugian semasa membeli hartanah...

-> Panduan Beli Rumah Lelong (Klik Di Sini)

-> Berani Labur @ Lebur (Klik Di Sini)

-> Jalan Pintas Dengan Hartanah (Klik Di Sini)


Diharapkan tips dan info yang saya kongsikan, dapat memberi manfaat kepada semua ... 


Info berkaitan:


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)