Siri rujukan Bekerja Dari Rumah dalam Tempoh PKP - PKPP (COVID-19)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

hari ni 26 Jun 2020.
Ini bermaksud kita sudah melalui tempoh 100 hari PKP - PKPP (COVID-19)
  • PKP 1 : 18/03/2020 - 31/03/2020
  • PKP 2 : 01/04/2020 - 14/04/2020
  • PKP 3 : 15/04/2020 - 28/04/2020
  • PKP 4 : 29/04/2020 - 03/05/2020
  • PKPB  : 04/04/2020 - 09/06/2020
  • PKPP  : 10/06/2020 - 25/06/2020  - GENAP 100 HARI
Kita masih ada baki lagi 67 hari dalam tempoh PKPP (10/16/2020 hingga 31/08/2020


Dalam tempoh PKP - PKPP ni ada bermacam-macam cerita yang berlaku di Malaysia. Ada bermacam-macam statistik yang keluar. Saya juga berkesempatan untuk mengikuti sebahagian besar cerita-cerita dan statistik-statistik tersebut terutamanya sekiranya ia berkaitan dengan ekonomi dan kewangan.

Siapa ingat lagi? sebelum ini saya ada menulis tentang Senarai 13 Kerja yang boleh dilakukan dari Rumah Sepanjang Tempoh PKP (FASA 4) . Ada ke yang dah baca dan praktikkan salah satu daripada 13 kerja dari rumah tersebut?
Kalau belum, boleh klik pada link di atas untuk baca dan praktikkan mana-mana kerja dari rumah yang bersesuaian dengan minat anda.

Sumber : Klik Di Sini

Dalam post pada kali ini saya nak kongsikan satu lagi Kerja Dari Rumah yang tengah "Asyuk" sekarang ni bagi kebanyakan mereka yang telah melakukannya bermula pada 18 Mac 2020 sehinggalah tamat tempok PKPB pada pertengahan bulan Jun yang lalu. 

Kerja dari rumah yang saya maksudkan pada kali ini ialah Pelaburan Saham.


Siri rujukan Bekerja Dari Rumah dalam Tempoh PKP - PKPP (COVID-19) PELABURAN SAHAM

Anda boleh tengok "keasukan" hasil Pelaburan Saham Sifu saya iaitu tuan Meor Zaidee @ AbangEnsem:

Hasil Pelaburan Saham Abang Ensem sepanjang tempoh PKP-PKPP
Listing Saham Terkurang Nilai

Listing Saham Terkurang Nilai

Listing Saham Terkurang Nilai

Listing Saham Terkurang Nilai

Listing Saham Terkurang Nilai
Sumber : Klik Di Sini

Dalam tempoh tersebut, profit paling tinggi saham yang berjaya beliau jual ialah: 
  • MINETEC - keuntungan sebanyak RM930.62 (59.14%) yang dijual pada 15/14/2020
  • MINETEC - keuntungan sebanyak RM680.25 (43.23%) yang dijual pada 13/14/2020
  • HIBISCUS - keuntungan sebanyak RM243.19 (23.55%) yang dijual pada 02/06/2020
  • LIONIND - keuntungan sebanyak RM1497.81 (21.62%) yang dijual pada 10/06/2020
  • PUNCAK - keuntungan sebanyak RM493.89 (19.63%) yang dijual pada 20/05/2020
  • ARBB - keuntungan sebanyak RM1124.72 (19.56%) yang dijual pada 15/05/2020
  • dan lain-lain..

Anda boleh tengok sendiri kesemua senarai saham-saham di atas. Ada yang berjaya buat profit banyak melebihi 50%, 40% dan 20%. Ada yang buat profit antara 10% hingga 20%.

Ada juga saham yang masih dalam simpanan (belum dijual) disebabkan sedang menunggu harga saham naik baru boleh jual. Contohnya seperti EVERGREN, WASEONG, dan LIONIND (Sebahagian lagi).

Modal keseluruhan yang tuan Meor Zaidee @ AbangEnsem gunakan untuk membeli saham-saham terkurang nilai di pasaran ini ialah sebanyak RM15,000.00. 

Sumber : Klik Di Sini

Sasaran keuntungan pelaburan beliau melalui pelaburan saham ialah 6% seminggu. Bermula dengan modal RM15,000, beliau nak kembangkan modal tu sehingga jadi RM100,000. Sepanjang tempoh tersebut jumlah nilai saham yang telah beliau jual adalah sebanyak RM117816.05 (dengan modal RM15,000 tadi beliau beli saham-saham terkurang nilai di pasaran kemudian jual semula, hasil keuntungan beli lagi saham terkurang nilai kemudian jual semula, begitulah seterusnya sehingga jumlah nilai jualan saham yang terkumpul jadi seperti nilai di atas).

Setakat ini keuntungan yang berjaya beliau perolehi adalah sebanyak RM11,840.28 dan kerugian sebanyak RM501.34.


RM11,840.28 - RM501.34 = RM11,338.94 (Untung keseluruhan)
(RM11,338.94/RM15,000) X 100 = 75.59% (Peratus Keuntungan)

Ok tak dengan pulangan pelaburan sebanyak itu dalam tempoh tak sampai 100 hari?



Bagi saya masyuk juga... 
Boleh gunakan sebahagian duit yang diperolehi daripada Moratorium, KWSP (akaun 2), dan Tabung Prihatin untuk digunakan dallam pelaburan saham.
Sekurang-kurangnya dapat juga pulangan untuk selesaikan hutang-hutang atau faedah pinjaman Moratorium (sekiranya ada).


Sumber : Klik Di Sini

Macamana nak melabur dalam saham?

Nak melabur dalam saham ni ada 3 cara sahaja iaitu:
  1. Kena ada ilmu - Boleh Labur sendiri
  2. Minta orang lain tolong laburkan untuk kita - Kita sediakan modal dan Upah, dapat untung kita ambil
  3. Beli listing milik orang lain yang kita sedia maklum kepakarannya dalam pelaburan saham, kemudian simpan sahaja listing tu sehingga harganya mencanak naik baru jual.

So, anda nak pilih dalam kategori yang mana satu? 1, 2 atau 3?

1. Kena ada Ilmu - Boleh Labur sendiri

Ramai orang memilih nombor 1, sebab anda boleh kawal sendiri portfolio pelaburan anda. Anda nak untuk banyak, anda berusaha cara nak dapat untung banyak.

Tapi perlu ada ilmu! Tak ada ilmu dalam pelaburan saham boleh menyebabkan anda mengalami kerugian. Boleh baca sendiri pengalaman Serikandi Saham bagaimana beliau boleh menghasilkan keuntungan sehingga 6 angka dalam pelaburan saham.

Sumber : Klik Di Sini



2. Minta orang lain tolong laburkan untuk kita - Kita sediakan modal dan Upah, dapat untung kita ambil


Nak lebih selamat, anda pilih option nombor 2. Anda sediakan modal dan Upah kepada pakar Pelaburan Saham. Biar mereka buat kerja. Kemudian anda tunggu sahaja hasil keuntungan yang bakal anda perolehi. Tapi, risiko terbesar yang anda akan hadapi ialah tentang KEPERCAYAAN!

Bukan mudah kita nak percayakan orang lain untuk menguruskan pelaburan saham bagi pihak kita. Terutamanya sekiranya ia melibatkan jumlah wang yang besar. Sekiranya anda mempunya orang yang anda percayai, cara kedua merupakan cara yang paling baik untuk anda. Anda tak perlu pening kepala nak monitor turun naik pasaran saham. Sampai tempoh masa yang dijanjikan anda cuma perlu kutip hasil sahaja.


3. Beli listing milik orang lain yang kita sedia maklum kepakarannya dalam pelaburan saham, kemudian simpan sahaja listing tu sehingga harganya mencanak naik baru jual.

Cara yang ke 3 ni pun menarik juga yang sebenarnya.
Tapi ni lebih sesuai kepada pelaburan jangka panjang.

Anda beli saham-saham terkurang nilai dipasaran semasa peringkat awal PKP hari tu contohnya saham syarikat-syarikat penerbangan, saham-saham hotel, saham syarikat-syarikat pelancongan, saham-saham industri oil and gas dan sebagainya.

Tak tahu nak beli/dapatkan dekat mana saham-saham saham-saham terkurang nilai dipasaran ini? Boleh dapatkannya melalui link ini -> ezy.la/ListingSaham

Sumber : Klik Di Sini

Semoga Bermanfaat.