29% rakyat Malaysia kini mengalami Kemurungan dan kecelaruan

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Saya terkejut membaca satu post yang terdapat di laman web https://graphology.com.my, yang menyatakan bahawa:


"Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan mendapati 29% rakyat Malaysia kini mengalami depression dan kecelaruan. DEPRESSION MENINGKAT berbanding hanya 12% pada tahun 2011."


Sumber : Klik Di Sini

Populasi terkini rakyat Malaysia ialah 32.73 juta. 

29% daripada 32.73 juta bersamaan dengan 9.49 juta orang rakyat Malaysia kini mengalami Kemurungan dan kecelaruan. 

Ramai sangat tu! 


Kenapa keadaan ini boleh berlaku?


Keadaan ini biasanya berlaku disebabkan oleh kegagalan individu untuk menguruskan masalah dan tekanan yang dihadapi di tempat kerja dan di rumah. Masalah ini akan menjadi besar apabila tiada sokongan dari ahli keluarga atau keluarga terdekat.


Dalam laman web tersebut juga ada menyatakan bahawa antara kesan atau symptom yang dihadapi oleh mereka yang sedang menghadapi masalah tersebut adalah:


1. TAK BOLEH MOVE ON

Pengalaman dan masalah yang dihadapi menyebabkan individu tersebut terbelenggu dan buntu untuk mencari jalan keluar.


2. PENING KEPALA

Stress juga akan menyebabkan sakit kepala yang berpunca dari tekanan emosi dan ketengangan fikikan. Ini akan mengganggu prestasi dan aktiviti harian kita.


3. KEMURUNGAN

Rasa sedih yang berpanjangan, gangguan tidur, hilang tumpuan, hilang minat terhadap perkara yang diminati antara gejala yang dihadapi oleh mereka yang stress.


 Sumber : Klik Di Sini


4. MASALAH KONSENTRASI

Tidak dapat fokus pada tanggungjawab dan aktiviti harian. Ini akan menyebabkan orang sekeliling kita memandang rendah kepada kita.

 

5. PENYAKIT

Pelbagai penyakit akan mula datang. Sakit jantung, gastrik, darah tinggi dan perbagai penyakit kerana Emosi yang tidak tenang telah memberi implikasi kepada tubuh badan.


Punca utama masalah ini boleh berlaku kerana kita tidak mempunyai ilmu pengurusan emosi yang betul.


Sememangnya kita akui pada ketika ini semua orang sedang menghadapi tekanan. Ada bermacam-macam tekanan seperti: 

  • Tekanan menghadapi musim PKPB
  • Tekanan semasa berada di rumah dengan pasangan 
  • Tekanan dalam menguruskan anak-anak
  • Tekanan di tempat kerja 
  • Tekanan di buang kerja
  • Tekanan kena potong gaji bulanan
  • Tekanan disebabkan Bisnes tak jalan
  • Tekanan akibat masalah kewangan
  • Takanan akibat berhutang
  • Tekanan disebabkan masalah kesihatan
  • Tekanan disebabkan masalah kesihatan yang sedang dihadapi oleh insan-insan tersayang seperti ahli keluarga, pasangan dan anak-anak.
  • dan lain-lain tekanan.


Untuk meredakan tekanan yang sedang kita hadapi, sebaiknya kita senaraikan tekanan-tekanan tersebut. Daripada tekanan yang paling berat kepada tekanan yang paling ringan.


Cuba luahkan tekanan tersebut kepada orang lain supaya kita tidak rasa keseorangan dalam menghadapi tekanan tersebut.


Atau, sekiranya anda merasakan tekanan tersebut tidak akan dapat diredakan setelah berkongsi dengan orang-orang disekeliling anda.. Cuba carikan mereka yang lebih pakar supaya dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut. 


Sekiranya perlu, cuba dapatkan sesi konsultansi! 

Sesi konsultansi ni biasanya ada yang percuma dan ada yang berbayar. Sekiranya anda bimbang dengan bayaran yang bakal dikenakan, saya cadangkan cuba dapatkan ilmu-ilmu daripada mereka yang selayaknya memberikan konsultansi kepada anda.  


Sebagai contoh, boleh tengok senarai rujukan di bawah. 

Saya percaya, sebahagian daripada senarai rujukan tersebut akan dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


1. Jurnal Grafologi Diri : Transformasikan diri anda dalam tempoh 40 hari

Sumber : https://graphology.com.my 


2. Ebook Buat Duit Dengan Moratorium Covid-19

Sumber : https://ezy.la/KadKredit


3. Buku Cash Flow Untuk Lelaki : Poket Bocor Tetapi Penuh
Sumber : Klik Di Sini


4. Buku Cash Flow Untuk Wanita 

Sumber : Klik Di Sini


5. Buku makan Gaji Tetapi Kaya : Mengapa Gaji kita sama, tetapi Harta kita tidak sama 

Sumber : Klik Di Sini


6. Buku Formula Urus Gaji 

7. Buku Jerat Kewangan Hartanah

Sumber : Klik Di Sini


Saya percaya, ini merupakan senarai rujukan yang anda perlukan daripada mereka yang terbukti pakar dalam bidang masing-masing.


Ataupun anda masih memerlukan sisi Konsultansi untuk menyelesaikan masalah anda?


Sekiranya masih memerlukan sesi Konsultansi, anda boleh klik pada pautan-pautan berikut:


Seperti yang saya katakan tadi, sesi kosultansi ni ada yang murah dan ada yang mahal. Terpulanglah kepada keadaan kewangan masing-masing.


Bagi saya, yang paling penting sekali kita perlu tahu apa masalah yang sedang kita hadapi sekarang. Kemudian cuba selesaikan masalah tersebut dengan secepat yang mungkin sebelum keadaan menjadi semakin parah


Life Must Go On..

Hidup jangan stress... Stress.. ok..

#KitaJagaKita


Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini.

Semoga bermanfaat.


Info berkaitan:


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)