Pulangkan semula Deposit Homestay atau tukar tarikh?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Kes baru positive COVID-19 sentiasa mencatatkan bacaan yang tinggi pada setiap hari. Boleh Rujuk -> Statistik Harian Kes Positif Covid19 (Klik Di Sini)


Keadaan ini secara tidak langsung telah memberi impak yang sangat besar kepada ekonomi negara

Sangat ramai yang terkesan dengan keadaan semasa.. Termasuk peniaga, pekerja swasta, pengusaha hotel, pengusaha tempat Pelancongan Dan Juga pengusaha homestay..

Saya juga merupakan salah seorang pengusaha homestay, yang tidak menerima penyewa sejak PKP dilaksanakan pada 18 Mac 2020 sehingga sekarang.

Pulangkan semula Deposit Homestay atau tukar tarikh?


Sepanjang tempoh tersebut, sentiasa rasa berbelah bahagi untuk menerima penyewa. Setiap Kali dapat Whatsapp atau panggilan telefon, malah Ada yang dah bayar deposit. Tapi, Bila Rasa Tak yakin nak terima penyewa, deposit dipulangkan semula.. Begitulah keadaannya, dari mula PKP,  sehinggalah sekarang.

Kepada rakan-rakan pengusaha homestay, boleh pertimbangkan samada nak pulangkan semula deposit homestay atau tukar tarikh?

Pulangkan semula Deposit Homestay atau tukar tarikh?


Walaubagaimanapun, perlu ada persetujuan bersama antara penyewa homestay Dan pemilik homestay. Kalau penyewa homestay bersetuju nak tukar tarikh, itu adalah pilihan yang terbaik untuk kedua-dua pihak.


Tapi kalau sebaiknya pula, penyewa tak nak tukar tarikh Dan minta deposit dipulangkan semula, sebaiknya Kita pulangkan sahaja deposit tersebut.  Perlu ada win-win situation diantara kedua belah pihak. 

Supaya industry homestay Kita lebih telus.. 


Siapa yang menjangka keadaan begini (PKPB) Akan kembali semula dengan peningkatan kes COVID19 yang jauh lebih besar berbanding semasa PKP sebelum ini.


Sebagai alternative, cuba usahakan berniaga dari Rumah... In Shaa Allah, pasti Ada rezeki untuk setiap orang asalkan Kita tidak berputus asa Dan rajin berusaha -> Rujukan Berniaga Dari Rumah (Klik Di Sini)


Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini.

Semoga bermanfaat.


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)