Jutawan Homestay Idola : Untung RM490 Ribu pada 28 Julai 2020

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bila sebut tentang Jutawan Homestay, hanya dua orang sahaja yang bermain di minda saya iaitu tuan Shafie Bustan (Jutawan Homestay Idola) dan tuan Faridil Atras (Penulis ebook Jutawan Homestay).

Kedua-duanya mempunyai kisah kejayaan (bukti) yang boleh dijadikan sebagai inspirasi kepada pengusaha-pengusaha homestay dan juga para pelabur hartanah.

Antara mereka berdua (tuan Shafie Bustan (Jutawan Homestay Idola) dan tuan Faridil Atras (Penulis ebook Jutawan Homestay)), saya lebih tertarik untuk mengikuti kisah dan perjalanaan tuan Shafie Bustan disebabkan beliau seorang pengusaha homestay dan pelabur hartanah yang unik dan Rajin.

Anda boleh tengok sendiri ketiga-tiga homestay yang beliau miliki. Masing-masing mempunyai keunikannya yang tersendiri.

Senarai Homestay yang dilimiki oleh Shafie Bustan (Jutawan Homestay Idola)


1. Homestay Kontena Melaka

Sumber : Klik Di Sini

2. Homestay Langkawi by HKM

Sumber : Klik Di Sini

3. Villa Redan Homestay

Homestay Berkonsepkan Dusun Buah-Buahan. 
(Masih dalam proses pembinaan lagi setakat ini).
Sumber : Klik Di Sini

4. Guesthouse Mewah (Coming Soon)


Sumber : Klik Di Sini

Setiap homestay yang dihasilkan mempunyai konsep yang unik dan idea yang "super fresh". Bukan seperti kebanyakan pengusaha homestay yang lain, semudah beli rumah dan buat homestay. (Termasuk Saya lah tu... Huhuhu)..

Selain mengusahakan homestay, Jutawan Homestay Idola saya ni juga merupakan seorang pakar dalam pelaburan hartanah (rumah lelong). Untuk makluman, Homestay Langkawi merupakan salah satu hartanah yang berjaya diperolehi melalui acara lelong. 

Jadi, ada banyak hartanah lelong yang telah beliau miliki setakat ini seperti rumah flat, rumah teres, kondominium, resort, tanah pertanian, dan lain-lain.

Dan yang terkini ialah pada 28 Julai 2020 yang lalu, di mana beliau berjaya memperolehi keuntungan yang cukup besar iaitu hampir setengah juta ringgit.


Real Case Study Bertarikh 28 Julai 2020 : 
Jutawan Homestay Idola Untung RM490 Ribu pada 28 Julai 2020

Ini kisah benar yang berlaku pada 28 Julai 2020...

Tuan Shafie Bustan (Jutawan Homestay Idola) masuk ke dewan lelong dengan semangat yang berkobar-kobar dengan berbekalkan ilmu yang terdapat dalam PANDUAN LENGKAP BELI RUMAH LELONG (Klik di sini).

Harga Rizab yang tertera ialah RM425,150.00

Harga Pasaran semasa rumah tersebut ialah RM950,000.00

Dalam sesi lelongan seperti biasa akan berlaku pembidaan harga.

Alhamdulillah... Rumah tersebut berjaya dimiliki pada harga RM460,000.00
Kurang 50% daripada harga pasaran (Market Value)

Menang rumah Lelong pada harga RM460K (50% di bawah harga pasaran)
Sumber : Klik Di Sini
Harga Rezab Rumah Lelong RM425,150.00

Bukti rumah lelong yang berjaya diperolehi pada harga RM460,000 dengan keuntungan sebanyak RM490,00

Mudahnya menjadi Jutawan segera sekiranya mempunyai ilmu yang betul..
Memang untung sangat-sangat ni... 
Beli rumah di Pusat bandar KL berharga RM950K pada harga cuma RM460K.
Untung RM490K



Sekiranya beliau menjual rumah tersebut dalam tempoh Pengecualian Cukai Keuntungan Harta Tanah, dengan mudah beliau boleh mendapatkan "cash money" antara RM100 ribu hingga RM400 ribu (selepas melalui proses rundingan harga). 

Keuntungan Jual beli rumah sekarang ni tak dikenakan sebarang cukai sehingga 31 Disember 2021


PERINTAH CUKAI KEUNTUNGAN HARTA TANAH ( PENGECUALIAN ) 2020

Berita baik bagi pelabur hartanah atau pun pada yang ingin menjual hartanah...
Pengecualian cukai keuntungan jualan harta Tanah (CKHT) telah pun di wartakan pada 28 Julai 2020, seperti mana yang telah di umumkan semasa perutusan khas Perdana Menteri Malaysia, berkenaan dengan PELAN JANA SEMULA EKONOMI NEGARA (PENJANA).

Pengecualian Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) atau dalam english nya adalah RPGT, merupakan satu peluang baik yang tak boleh dilepaskan bagi pelabur hartanah.

Pengecualian ini bukan selalu dapat ...
Kalau sebelum ini setiap individu layak dapat pengecualian CKHT sekali sahaja seumur hidup....
Tapi pada kali ini, PM kita dah bagi sedikit pemangkin untuk merancakkan lagi sektor hartanah.

Pada yang tidak tau bagaimana CKHT ini dikira ... Di sini saya explain sedikit secara basic sahaja.
Keuntungan jualan ini dikira dari harga jual tolak dengan harga beli. 
 
Contohnya katakan anda ada membeli hartanah ...

SNP purchase date : 1/2/2019
purchase price : RM150,000

katakan anda jual hartanah tersebut pada bulan Nov 2020.

SNP jual : 1/11/2020
selling price : RM250,000

secara asasnya anda mendapat keuntungan hasil jualan hartanah sebanyak RM100,000. (RM250k-RM100k)

Keuntungan ini lah yang akan dikenakan cukai CKHT.

Untuk 3 pertama akan di cukai kan sebanyak 30% ....
banyakkan??

Dengan pengumuman PENJANA ini, keuntungan RM100k tersebut tidak dikenakan cukai.
Mestilah semua orang suka kan? betul tak ???

Tapi ada syaratnya. Antaranya seperti berikut:
  • Syarat lain adalah hartanah tersebut adalah unit kediaman
  • Penjual adalah warganegara Malaysia. kalau bukan warganegara tak boleh dapat pelepasan cukai ini...
  • Pengecualian ini di had kan kepada 3 buah kediaman bagi setiap individu. Kalau ada 4 buah rumah nak dijual, boleh pilih mana-mana 3 buah rumah yang nak di kecualikan daripada kena cukai.
Sebab tu kata orang, ilmu tu penting...
Ilmu akan dapat mengubah hidup kita.. 
Ilmu akan dapat menambahkan/menggandakan rezeki kita..


BERUSAHALAH DAPATKAN ILMU YANG DAPAT MENGUBAH HIDUP KITA

Sebagai kesimpulannya. Kita perlu berusaha sedaya upada untuk dapatkan ilmu yang boleh mengubah hidup kita. Macamana nak dapatkan ilmu-ilmu tersebut? Kenalah rajin membaca.. Itu sahaja jawapannya. Untuk maklumat lanjut, boleh baca info-info di bawah:
  1. Buat Kerja part Time (Klik Di Sini)
  2. Tolong Promote tempat-tempat menarik di Malaysia (Klik Di Sini)
  3. Kumpul Duit Moratorium (Klik Di Sini)
  4. Refinancing Rumah Sedia ada (Klik Di Sini)
  5. Melabur Saham (Beli Saham-saham yang sedang Susut harga dan berpotensi untuk naik semula dalam masa terdekat) (Klik Di Sini)
Semoga bermanfaat..

Ikhlas daripada saya,
Muhamad Anuar Bin Marsib

Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)