EKONOMI DUNIA SEMAKIN BERGOYANG. SUDAHKAH KITA BERSEDIA?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Keadaan ekonomi dunia sekarang ni sudah semakin "berGoyang" ibarat air laut yang menunggu masa sahaja untuk menghempas ke pantai. 
Di Malaysia mungkin kita belum merasai kesan ekonomi global ini secara menyeluruh disebabkan kerajaan Malaysia begitu prihatin dengan nasib rakyat Malaysia. Ada sahaja bantuan dan subsidi yang disediakan oleh pihak kerajaan untuk rakyat Malaysia.



EKONOMI DUNIA SEDANG BERGOYANG

EKONOMI DUNIA SEDANG BERGOYANG



Sebagai Contoh:


"Keluarga Makcik Kiah dapat Bayaran Prihatin Nasional sebanyak RM1,600, baki BSH sebanyak RM600, bantuan pesara sebanyak RM500 dan bantuan tunai e-hailing sebanyak RM500. Kalau suami Makcik Kiah berkhidmat dengan RELA, dia akan dapat RM200 sebulan sehingga wabak berakhir." Teks Ucapan PM

"Selain itu, keluarga Makcik Kiah juga akan dapat penjimatan sewa PPR selama 6 bulan sebanyak RM744, penjimatan penangguhan pinjaman kenderaan selama 6 bulan sebanyak RM1,800, penjimatan bayaran bil elektrik selama 6 bulan sebanyak RM120." Teks Ucapan PM

"Anak Makcik Kiah juga akan dapat penjimatan daripada penangguhan bayaran balik PTPTN selama enam bulan sebanyak RM1200. Kalau Makcik Kiah ada buat pinjaman kredit mikro untuk perniagaan goreng pisang dengan bayaran balik pinjaman sebanyak RM100 sebulan, Makcik Kiah akan dapat penjimatan sebanyak RM600. Keseluruhan penjimatan ialah sebanyak RM4,464. Jadi, keseluruhan nilai manfaat yang akan diterima oleh keluarga Makcik Kiah termasuk pemberian tunai dan penjimatan ialah sebanyak RM7,864" Teks Ucapan PM

"Kak Radziah sekarang dapat menikmati pelanjutan subsidi upah untuk tiga bulan lagi. Di samping itu, dengan pembukaan semula taska selepas PKP, Kak Radziah juga sekarang layak menerima bantuan taska sebanyak RM5,000 dan juga insentif kursus asuhan sebanyak RM900 bagi setiap pekerjanya" Teks Ucapan PM


Dan banyak lagi..

Boleh baca di sini -> Intipati Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin Yassin Mengenai Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek Pada 5 Jun 2020

Pada masa sekarang ni Orang kita masih dalam mood "honeymoon" dan mood festival (Hari Raya Aidilfitri dan Gawai). Anak-anak sekolah pula masih seronok cuti lama di rumah.

Kita tengok selepas tamat bulan Oktober nanti, bagaimana keadaan sahabat-sahabat kita yang dibuang kerja, sahabat-sahabat kita yang freelance.. great depression di seluruh dunia akan sampai awal tahun depan. 

Sektor pelancongan sudah mula terkesan, Airlines rugi USD500 billion di seluruh dunia, hotel dah mula tutup. Selepas 6 bulan, kereta, rumah, akan mula dilelong. Ramai yang akan jatuh muflis.

Jualan Sektor perumahan "sejuk" sangat sekarang. Jualan Kereta dan motor pula jatuh teruk dalam tempoh 2 bulan yang lepas. SME banyak yang tidak boleh nak sambung meniaga. Restoran pendapatannya separuh atau kurang separuh. Di China, kilang dah dibuka tapi order berkurang. 

Di USA paling terkesan teruk sekarang ni di mana seramai 32 juta orang kehilangan pekerjaan.

Kita di Malaysia masih rasa bersyukur sebab adanya kerajaan yang prihatin.
Jadi, berjimat cermatlah... jangan kerap sangat serbu IKEA, Poh Kong, AEON bila dapat bantuan RM1600... Utamakan belanja untuk keperluan asas terlebih dahulu.


Berjimat Cermat, Usaha Tambahkan Pendapatan dan Gunakan Sumber Kewangan Yang ada Untuk Melabur

Inilah masa yang terbaik untuk kita berjimat cermat!
Beli mengikut keperluan, bukan kehendak.

Sebagai contoh sekarang ni tengah musim durian.
Durian pula ada banyak jenis. Ada musang King, Duri Hitam, Udang Merah, IOI, D24, Durian Kahwin, Durian Kampung dan sebagainya.
Memang sedap kita tengok Durian Musang King dan Duri Hitam. Tapi harganya pun sedap juga.


Jenis-jenis Durian Di Malaysia

Jenis-jenis Durian Di Malaysia

Lupakan dulu musang king, lupakan dulu Duri Hitam, belilah durian kampung.. Nak sedap sikit belilah durian IOI supaya kita dapat lebih berjimat cermat dengan wang tunai yang masih ada. 

Duit yang selebihnya boleh disimpan/dilaburkan sebagai persediaan untuk menghadapi badai ekonomi yang terlalu hampir. 
Keadaannya seperti air laut yang menunggu masa sahaja untuk menghempas ke pantai 


https://shamsuddinkadir.onpay.my/order/form/ebook-buat-duit-moratoriumcovid19-c/56

Sumber : Klik Di Sini


Gunakan masa yang ada dalam tempoh Moratorium ini untuk:
  • Selesaikan Hutang Kad Kredit (sekiranya ada) -> ezy.la/KadKredit
  • Usahakan Tambah Pendapatan secara Part Time -> ezy.la/KerjaPartTime
  • Usahakan untuk melabur dalam pasaran Saham (Peluang untuk membali Saham-saham yang jatuh harga) -> ezy.la/SeriKandiSaham
  • Kumpul modal untuk membeli rumah Lelong/Subsale bermula pada bulan Oktober nanti (selepas sebulan tamat tempoh moratorium Covid-19) -> ezy.la/RumahPertama 

Semoga Bermanfaat.

Nota : Sila sampaikan atau kongsikan maklumat ini kepada rakan-rakan anda, supaya semua orang lebih berhati-hati dan berjimat cermat semasa menggunakan wang tunai yang ada dalam tangan.





Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)