Pengangguran di Malaysia Meningkat kepada 778.8 ribu orang sehingga April 2020

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Berdasarkan laporan terkini Jabatan Perangkaan Malaysia, kadar pengangguran melonjak kepada 5.0 peratus. Pengangguran meningkat 48.8 peratus berbanding tahun sebelumnya kepada 778.8 ribu orang. Penutupan operasi bagi sebahagian besar perniagaan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilanjutkan hingga April 2020 telah memberi kesan kepada kehilangan pekerjaan dan menyebabkan pencari kerja merasakan sukar untuk mendapatkan pekerjaan.



Jumlah pengangguran yang direkodkan itu (778.8 ribu orang) adalah yang paling tinggi sejak 34 tahun lalu. Inilah kesan yang berlaku rentetan daripada COVID-19 Sehinggalah kepada RECESSION (kemelesetan Ekonomi Global). 

Untuk rekod, kadar pengangguran tertinggi pernah dicatatkan di Malaysia adalah pada kadar 7.4 peratus pada tahun 1986. Namun, harus diberikan perhatian bahawa kadar penggangguran 5.0 peratus ini melangkaui kadar pengangguran rakyat Malaysia ketika krisis ekonomi Asia pada tahun 1998-1999 (3.9 peratus) dan kelembapan ekonomi dunia sekitar tahun 2007-2009 (4.1 peratus). 

Berikut merupakan gambaran berkaitan dengan permasalahan COVID-19 kepada negara kita Malaysia sehingga bulan Mei 2020.


Sumber : Klik Di Sini

Kita Tidak tahu bila keadaan ini akan berterusan?
Kita juga Tidak tahu Bila ekonomi negara akan pulih? 

2 Nasihat berharga daripada pakar-pakar kewangan Dan pakar-pakar ekonomi dalam Cakna Kewangan Summit 2020 (klik Di Sini) 
  1. Rancang kewangan -> yup.la/IlmuKewangan
  2. Tambah Pendapatan -> ezy.la/KerjaPartTime
Terpulang kepada pilihan anda... Nak buat yang Mana satu?
Atau Sekiranya perlu, buatlah kedua-duanya sekali...


Cakna Kewangan SUMMIT 2020
Sumber : Klik Di Sini

Dalam keadaan ekonomi sekarang, kita sudah tidak boleh bergantung kepada bantuan kerajaan lagi. Cuba anda bayangkan, setakat mana kerajaan boleh membantu kita?

Rasanya dah terlalu banyak dana-dana kerajaan yang telah digunakan untuk membantu rakyat Malaysia.

Kita pun sedia maklum, negara kita bukanlah sebuah negara yang kaya dan maju seperti negara China, Jepun, USA, France, Arab Saudi dan lain-lain. Namun, kita mampu mengeluarkan dana yang cukup besar untuk membantu golongan rakyat-rakyat Malaysia yang terjejas sumber pendapatan akibat COVID-19. Tapi sehingga ke satu tahap, negara kita pasti akan kehabisan dana tersebut. 

Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini...

Semoga dapat memberi manfaat kepada anda.. Terima kasih..

Perkongsian Ikhlas daripada
Muhamad Anuar Bin Marsib


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)