"Moratorium" Merupakan Satu Kelebihan Untuk Kita Bersedekah.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Moratorium merupakan Penangguhan bayaran  pinjaman selama 6 bulan yang sedang menjadi salah satu isu yang hangat diperkatakan di media sosial sejak akhir-akhir ini.

Isunya tentang caj tambahan yang dikenakan oleh pihak Bank kepada peminjam dalam tempoh 6 bulan tersebut. Berikutan isu tersebut, saya juga turut terpanggil untuk menulis satu artikel tentang keperluan mengambil Moratorium -> Boleh Baca Di Sini (Klik Di Sini) 

Moratorium
Moratorium (Sumber : Klik Di Sini)


Tiada caj tambahan atas bayaran ansuran perjanjian sewa beli (Konvensional dan Shariah) : Kenyataan Media Menteri Kewangan Malaysia bertarikh 6 Mei 2020

Semalam ada satu berita yang menggembirakan di mana YB Tengku Dato' Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Kewangan Malaysia telah mengeluarkan satu kenyataan media berkenaan tiada caj tambahan atas bayaran ansuran perjanjian sewa beli (Konvensional dan Shariah)

Kenyataan media Menteri Kewangan Malaysia bertarikh 6 Mei 2020
Kenyataan media Menteri Kewangan Malaysia bertarikh 6 Mei 2020

Berita ini pastinya dapat membuatkan semua peminjam berasa lega, dan mereka tidak perlu lagi rasa berbelah bahagi samada nak ambil Moratorium atau tidak. 

Random Q&A berkaitan Penangguhan bayaran pinjaman/pembiayaan bank (BNM Moratorium)

1) Siapa yang dapat moratorium ini?
Semua jenis pinjaman bank terlibat termasuk pinjaman perumahan, kereta, ASB, pinjaman peribadi dan lain-lain. Semua orang yang pinjam dengan bank tak kiralah affected dengan Covid-19 atau tidak, hilang kerja atau tidak, kena cuti tanpa gaji atau tidak. Kecuali peminjam yang mempunyai masalah pembayaran hutang untuk 3 bulan yang lepas. Kategori ini tak dapat. 

2) Macamana nak mohon moratorium?
Moratorium ni pada asalnya dapat secara automatik. Anda tak perlu memohon. Tapi sesetengah bank ada meminta maklumbalas daripada kita samada perlu Moratorium ataupun tidak? Sebaiknya hubungilah bank anda untuk mendapatkan kepastian tentang status penangguhan bayaran pinjaman anda selama 6 bulan tersebut.

3) Dalam Tempoh 6 bulan tak perlu bayar langsung ke?
Ianya merupakan penangguhan bayaran. Bukan jadi percuma. Kena bayar juga, cuma masa pembayaran telah dianjakkan menyebabkan tempoh pinjaman kita akan bertambah lagi 6 bulan. Sekiranya baki bayaran pinjaman tinggal 30 bulan pada 1 April 2020. Bila kita ambil moratorium ni, baki bayaran akan jadi 36 bulan pada 1 April 2020. Sebagai contoh sekiranya tempoh pinjaman kita sepatutnya berakhir pada bulan Disember 2020, ia akan dilanjutkan 6 bulan menjadi Jun 2021.

4) Macam mana kalau tak nak ambil moratorium ni?
Boleh bagitahu pihak bank. Atau bayar sahaja pinjaman seperti biasa pada setiap bulan. Tapi bagi pendapat saya memang rugi kalau kita tak ambil, lebih-lebih lagi bila tiada caj tambahan deikenakan atas bayaran ansuran perjanjian sewa beli (Konvensional dan Shariah).


Pemilik Rumah Vs Penyewa rumah.

Sepanjang Morotarium selama 6 bulan, pemilik Rumah beruntung sebab boleh buat penangguhan bayar pinjaman perumahan selama 6 bulan. (Pinjaman bank).

Bagaimana pula dengan nasib penyewa rumah?
Bergantung kepada Budi bicara pemilik rumah.
Penyewa rumah pula perlu nego dengan pemilik rumah. Semoga kalian dapat pemilik rumah dari "syurga" supaya kalian juga dapat menikmati manfaat tersebut.

TAPI..
Ada tapinya...

Sesetengah pemilik rumah dapat cash flow positif daripada rumah yang disewakan.
Contoh bayar pinjaman rumah sebanyak RM500 sebulan. Rumah disewakan pada kadar RM700 sebulan. Dekat situ mereka dapat lebihan tunai sebanyak RM200 sebulan..

Jadi, persoalannya Sepanjang tempoh Morotarium ini:
  1. Adakah tuan rumah masih nak kenakan bayaran sewa penuh ke atas penyewa? 
  2. Tuan rumah kenakan sewa separuh sahaja daripada kadar sewa semasa
  3. Tuan rumah kenakan sewa mengikut kadar cash flow positif yang biasa diterima
  4. Tuan rumah Tak kenakan sewa langsung kepada penyewa selama 6 bulan ("tuan rumah dari Syurga")
  5. Tuan rumah cakap bayar sahaja berapa yang penyewa mampu
Nota : Situasi ini berbeza dengan tuan rumah yang beli rumah guna pinjaman LPPSA sebab mereka tidak dapat pengecualian bayaran tersebut.
CABARAN COVID-19, PKP, WFH DAN RECESSION => PRIHATIN DAN MORATORIUM (Sumber : Klik Di Sini)

Nasihat saya kepada Tuan Rumah

Kemudahan penangguhan bayaran pinjaman rumah selama 6 bulan ini dibuat untuk membantu rakyat Malaysia yang sedang berada dalam kesusahan pada ketika ini.

Pada ketika ini "sifat Ikhsan" semua orang sedang diuji... Baik pemimpin tertinggi dalam negara, kerajaan, institusi kewangan, tuan tanah, tuan rumah, penyewa, semua sedang diuji.

Sekarang pihak Kerajaan Dan Institusi kewangan (bank) sudah melaksanakan kebajikan mereka.
Kini tinggal tapisan yang terakhir iaitu daripada tuan rumah.
Sekarang Allah nak uji pula kebajikan tuan rumah/tuan tanah kepada penyewa masing-masing.

Bagi pendapat saya, tuan rumah perlu ambil tahu terhadap masalah yang sedang dihadapi oleh penyewa. Kalau kita tahu penyewa sedang menghadapi masalah kewangan dan terjejas teruk akibat COVID19, eloklah kita bertimbang rasa.
Ambil sahaja Moratorium (penangguhan bayaran pinjaman dengan bank) supaya kita dapat membantu mengurangkan masalah kewangan penyewa.

Bak Seperti kata Ustaz Ebit Lew: "Sekiranya ada jiran kita yang sedang kelaparan dan kesusahan, sedangkan kita pula berada dalam kekenyangan dan kesenangan, kita akan dipersoalkan di akhirat nanti kerana tidak membantu mereka"   






Semoga kita dapat manfaatkan kelebihan Moratorium ini dengan sebaiknya supaya kita berpeluang untuk perbanyakkan bersedekah dalam Bulan Ramadhan yang mulia ini...

In Shaa Allah...



Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)