Menggamit Nostalgia Beraya Bersama NOKIA 3310 Dalam Tempoh PKP COVID-19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bila saya ajukan soalan...

"Siapa pernah guna NOKIA 3310?"


Saya percaya geng-geng makcik Kiah yang sebaya saya atau yang lebih senior daripada saya sahaja yang akan mengangkat tangan.. ;)

Yang lain??

Tak pastilah kenal ke tak NOKIA 3310 ni.. Hahaha

NOKIA 3310
Sampul Duit Raya Nokia 3310 (Sumber -> Klik Di Sini)

Masa saya mula belajar di IPT pada tahun 1999, saya tak mampu nak pakai Handphone. Saya mula memakai Handphone NOKIA 3310 pada tahun 2001 atau 2002 kalau tak silap saya. Masa tu saya beli Handphone ni dalam RM350, kemudian beli simkad MAXIS (Prepaid) pada harga RM220.00.

Ya.. Harga Simkad masa tu mahal sangat. Dah hampir sama harga dengan sebuah Handphone. Sebab tu siapa yang berjaya menggunakan Handphone pada masa tu memang rasa bersyukur sangat-sangat. 

Bila teringat balik kisah-kisah lama memang best... Terutamanya semasa hari raya.. Masing-masing sibuk berbalas SMS ucapan raya, sehingga berhabis kredit... Sikit-sikit hantar SMS... Sikit-sikit balas SMS... 
SMS sahaja kerjanya... Hehehe..


"Boleh baca Koleksi SMS Ucapan Hari Raya Aidilfitrik ->> KLIK DI SINI"

Selain daripada NOKIA 3310, benda lain yang pasti anda tak dapat nak lupakan semasa Hari Raya Aidilfitri zaman "dolu-dolu" ialah Cassette... Kaset Lagu Raya dan Radio kaset..


Cassette
Sampul Duit Raya Kaset Lagu Raya (Sumber -> Klik Di Sini)

Sampul Duit Raya Radio Gram
Sampul Duit Raya Radio keset (Sumber -> Klik Di Sini)

Melalui Corong Radio berkumandang lagu "Balik Kampung" atau "Dari Jauh Ku Pohon Maaf" dendangan Allayarham Sudirman Haji Arshad.. #Syahdunya... 

Ditambah dengan lagu-lagu raya dedangan Allayarham Tan Sri P Ramlee, Ahmad Jais, Saloma, dan lain-lain... Suasana hari raya pada tu memang sampai ke lubuk hati.. Ada rasa sedih, gembira, sebak, syahdu, syukur semuanya ada... 

Bagi yang dalam perjalanan pulang ke kampung lagilah sedih.. 
Naik bas Express atau naik bas mini merupakan perkara biasa..
Zaman dulu-dulu ada orang yang tak dapat balik kampung untuk beraya bersama keluarga disebabkan kehabisan tiket bas.. Zaman sekarang ni tak pasti ada lagi tak keadaan macam tu... Sebak wei tak dapat balik kampung...

Sampul Duit Raya Bas Mini
 Sampul Duit Raya Bas Mini (Sumber -> Klik Di Sini)

Masa tu Handphone NOKIA 3310 tidak secanggih seperti Handphone-handphone yang ada sekarang. Tak boleh nak dengar muzik yang sebenar melalui Handphone. Muzik yang keluar daripada Handphone cuma dalam bentuk nada (ring tone) 
"tit.. titit...titit... tititit.. titttitit...tittitit... tit.. titit...titit... tititit.. titttitit...tittitit"
Macam tu lah lebih kurang bunyinya..

Jadi, kalau nak dengar lagu raya atau Keset Raya perlu ada "Walkman". 
Ini pun barang rare juga... Tak tahulah korang pernah guna tak barang ni...
Beli sebut tentang walkman ni ada satu kisah yang menyayat hati.. Dimana saya pernah kehilangan walkman yang sangat saya sayangi.. tertinggal dekat katil Hostel waktu nak balik kampung. Bila teringat sempat berpatah balik, tapi bila cari-cari dah tak jumpa. Lepas tu dah tak ada rezeki nak beli walkman yang lain sebab tak ada duit. kalau kumpul duit pun buat beli benda yang lain.

Sampul Duit Raya Walkman
Sampul Duit Raya Walkman (Sumber -> Klik Di Sini)

Lagi satu barang rare yang tidak mungkin dapat digunakan lagi pada masa ini ialah "Camera" yang menggunakan "Kodak"

Camera ber"kodak"
Sampul Duit Raya Camera ber"kodak" (Sumber -> Klik Di Sini)

Biasa segulung "kodak" ada 36 keping gambar. Kena habis gunakan segulung "kodak" baru boleh pergi hantar cuci gambar. Masa tu barulah boleh tengok gambar masing-masing.

Selagi belum habis digunakan 36 keping gambar, jangan haraplah korang boleh buka Camera tu... Sekali korang tersalah buka camera tu boleh menyebabkan negetif rosak terkena cahaya.. Bila negetif rosak Ofkos ada gambar mana yang terkena cahaya tu yang akan rosak.. Mulalah keluar gambar yang pelik-pelik... 
Gambar tak cukup sifat.. Gambar separuh orang.. Tentu korang ingat balik pengalaman-pengalaman ni kan? (Bagi yang pernah merasainya)..


Kesemua Nostalgia Sampul Duit Raya Aidil Fitri Zaman Dolu-dolu Dalam Tempoh PKP COVID-19 ini dibawakan khas oleh PokNik Mall.

Terdapat banyak design sampul duit raya yang unik dan menarik yang boleh anda "cuci mata" menerusi link di bawah.
-> Sampul Duit Raya POKNIK (Klik Di Sini)



Selain sampul duit raya, PokNik Mall juga ada menjual bermacam-macam keperluan hari raya seperti:


Balang Raya
Balang Raya Pok Nik Mall (Sumber -> Klik Di Sini)


2) Koleksi Baju Melayu dan Kurta Raya (Klik Di Sini)

Koleksi Baju Melayu
Koleksi Baju Melayu
Koleksi Baju Melayu
Koleksi Baju Melayu (Sumber -> Klik Di Sini)

Koleksi Kurta
Koleksi Kurta (Sumber -> Klik Di Sini)



Serunding Kg. Laut (Sumber -> Klik Di Sini)




PUDORE PERFUMES (Sumber -> Klik Di Sini)


5) NATUREL KISS (Klik Di Sini)

NATUREL KISS (Sumber -> Klik Di Sini)

6) Cadar Impian (Klik Di Sini)

Cadar Impian (Sumber -> Klik Di Sini)

7) Sejadah Premium (Klik Di Sini)

Sejadah Premium (Sumber -> Klik Di Sini)

8) Q-Shine Vitamin C (Klik Di Sini)

Q-Shine Vitamin C (Sumber -> Klik Di Sini)

9) DUOMAX - GASTRIK (Klik Di Sini)

DUOMAX - GASTRIK (Sumber -> Klik Di Sini)

10) Dash Cam (Klik Di Sini)

Dash Cam (Sumber -> Klik Di Sini)
 "Apa barang pakai NOKIA 3310?"
"NOKIA 3310 ni dah terlalu ketinggalan Zaman"

Betul!! saya akui...
Kalau NOKIA 3310 saya masih elok lagi pun mungkin saya tak akan gunakan lagi Handphone tersebut.

Sebab apa?

Sebab dah tak support dengan teknologi semasa. Tak boleh nak dengar lagu, tak ada kamera untuk menangkap gambar, tak dapat nak tengok video, tak boleh nak melayari internet, tak boleh nak menggunakan sebarang apps, lebih teruk lagi tak boleh nak bersembang dalam whatsapp.

Ya! Whatsapp merupakan satu kerpeluan pada masa ini.. Kalau Sehari kita tak buka whatsapp, terlalu banyak info/perkara yang kita tertinggal..

Sekiranya anda berminat nak mencari Handphone yang dapat "menggantikan NOKIA 3310", di PokNik Mall juga ada menjual Handphone branded pada harga Secondhand. 

Murah!! Memang murah!!

Nak tahu detail, boleh klik pada link yang diberikan di bawah.


1) IPHONE 7 PLUS 256 GB Harga Secondhand (Klik Di Sini)

 IPHONE 7 PLUS 256 GB Harga Secondhand
IPHONE 7 PLUS 256 GB Harga Secondhand (Sumber -> Klik Di Sini)


2) iPhone X 256gb Harga SecondHand (Klik Di Sini)

iPhone X 256gb Harga SecondHand (Sumber -> Klik Di Sini)


3) SONY XZ1 Harga Secondhand (Klik Di Sini)

SONY XZ1 Harga SecondHand (Sumber -> Klik Di Sini)


Syukur Alhamdulillah..
Selesai sudah tugas saya berkongsikan info tentang Pok Nik Mall dan produk-produk berkaitan tema Hari raya Aidifitri yang terdapat di portal tersebut.

Semoga bermanfaat..

Perkongsian Ikhlas daripada saya

Muhamad Anuar Bin Marsib


Info Berkaitan:


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)