Apa yang telah dilakukan Oleh 3 Pengusaha Homestay Ini Apabila PKP 2.0 Dilanjutkan??...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Sebelum ini PKP 2.0 telah dilaksanakan di 6 buah negeri iaitu Selangor, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Sabah dan Wilayah Persekutuan bermula pada 13 hingga 26 Januari 2021. Kemudian disusuli pula dengan negeri Perlis, Kedah, Perak, Pahang, Terengganu, dan Negeri Sembilan dari 22 Januari sehingga 4 Februari 2021.


Harapannya cukuplah setakat itu sahaja tempoh PKP dan tidak dilanjutkan lagi. Sekiranya tempoh PKP dilanjutkan lagi, banyak industri yang akan terjejas, termasuk juga kami pengusaha-pengusaha homestay. 

PKP Di Negeri Selangor Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
PKP Di Negeri Selangor Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021 

PKP Di Negeri Melaka Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
PKP Di Negeri Melaka Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021

PKP Di Negeri Melaka Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
  PKP Di Negeri Kelantan Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021

PKP Di Negeri Pulau Pinang Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
  PKP Di Negeri Pulau Pinang Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021

PKP Di Negeri Sabah Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
  PKP Di Negeri Sabah Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021

PKP Di Seluruh Wilayah Persekutuan Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021
  PKP Di Seluruh Wilayah Persekutuan Dilanjutkan Sehingga 4 Februari 2021

Tapi, tanpa diduga, perkara yang tidak diingini akhirnya berlaku. Tempoh PKP bagi 6 buah negeri tersebut iaitu Selangor, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Sabah dan Wilayah Persekutuan dilanjutkan lagi sehingga 4 Februari 2021

Walaupun semua orang akur dengan keputusan KKM tersebut, namun bukanlah mudah untuk semua orang boleh survive dalam tempoh tersebut. 

Sebagai contoh, pengusaha-pengusaha homestay seperti kami yang perlu membayar pinjaman perumahan pada setiap bulan dan pinjaman lain yang telah dilakukan untuk menyediakan kemudahan-kemudahan homestay bagi memberi keselesaan penyewa

Manakala bagi pengusaha Homestay yang dibuat secara Sublet (sewa rumah orang lain untuk dijadikan sebagai homestay) juga perlu membayar sewa rumah pada setiap bulan.  

Kedua-dua kos ini Wajib dibayar pada setiap bulan melalui pendapatan yang diperolehi daripada penyewa. 

Apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan, para pengusaha homestay tidak mempunyai pendapatan melalui sewaan homestay sedangkan bayaran pinjaman-pinjaman ini perlu di lunaskan pada setiap bulan.


Bagaimana nak cari Pendapatan untuk melunaskan bayaran-bayaran pinjaman tersebut? 


Saya percaya setiap orang mempunyai kepakaran tertentu. 
Gunakanlah kepakaran yang anda miliki untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sebagai contoh, saya kongsikan kepakaran yang dimiliki oleh 2 orang pengusaha homestay ini iaitu tuan Shafie Bustantuan Fairus Mohd Tabieedan saya sendiri Muhamad Anuar Bin Marsib.

Hidup tetap perlu diteruskan, walau apa juga dugaan yang datang melanda!

Jadi, apa yang telah kami bertiga lakukan untuk terus bertahan dalam tempoh PKP ini?

Kami jadikan pengetahuan kami dalam sesuatu perkara untuk didokumenkan menjadi sebuah ebook. Kemudian kami jual ebook tersebut.


Gambar-gambar homestay dan ebook yang di jual Oleh Tiga Orang Pengusaha Homestay

1) Tuan Syafie Bustan

Swimming Pool Yang terdapat di Villa Redan Homestay
Swimming Pool di Villa Redan Homestay
Swimming Pool di Villa Redan Homestay
Gambar-gambar Villa Redan Homestay kepunyaan tuan Shafie Bustan
Sumber : Klik Di Sini

Swimming Pool Yang terdapat di Homestay Kontena Melaka
Swimming Pool di Homestay Kontena Melaka
Swimming Pool di Homestay Kontena Melaka
Swimming Pool di Homestay Kontena Melaka
Gambar-gambar Homestay Kontena Melaka kepunyaan tuan Shafie Bustan
Sumber : Klik Di Sini

Untuk pengetahuan anda tuan Shafie Bustan sangat rajin orangnya. Dalam facebook beliau ada kongsikan bermacam-macam aktiviti yang dia buat. Sekejap pergi bid rumah lelong, sekejap pergi bid kereta lelong, sekejap melawat hometay-hometay beliau, sekejap pergi pecah tombol pintu rumah-rumah lelong, sekejap ride dengan motor besar beliau, sekejap pergi ke projek fertigasi cili yang beliau usahakan di atas tanah lelong, sekejap beli barang satu kontena dari negara china, sekejap trade dalam pasaran saham, sekejap streaming, dan lain-lain. 


Fuh!! memang tersangat rajin orangnya tuan Shafie Bustan ni. Tidak hairanlah beliau sentiasa dimurahkan rezeki.


Sepanjang PKP ini, disaat kedua-dua homestay beliau iaitu Homestay Kontena Melaka dan Villa Redan Homestay (masih dalam proses renovasi) tidak dapat beroperasi seperti biasa, beliau dan team beliau telah menerbitkan 3 buah ebook


1) Ebook Pertama : Panduan Untuk membeli Rumah lelong 


Membeli rumah lelong sememangnya kepakaran beliau. Boleh dikatakan pada setiap minggu, ada sahaja aktiviti membeli rumah lelong yang beliau lakukan samada membeli rumah untuk diri sendiri, untuk syarikat hartanah beliau atau untuk Client beliau. 


Jadi, beliau terbitkan ebook ini untuk dijadikan sebagai panduan kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk membeli rumah lelong, supaya melakukannya dengan cara yang betul dan memperolehi keuntungan melalui hasil belian rumah tersebut. Terdapat tip-tip yang beliau kongsikan yang merangkumi persediaan sebelum membeli rumah lelong, semasa membeli rumah lelong dan selepas membeli rumah lelong.

Panduan Lengkap beli Rumah lelong
Sumber : https://ezy.la/RumahLelong

  

Memang best ebook ini. Saya pun dah beli dan baca ebook ini. Terbaik!!


2) Ebook kedua : Panduan Lengkap Beli Kenderaan Lelong


Disebabkan beliau dah selalu sangat main rumah lelong, ada kalanya beliau ingin berubah angin nak "cuba try" masuk bid kenderaan lelong pula.

Setiap kali beliau bid kenderaan lelong, adalah dapat rezeki beli kereta-kereta berjenama luar negara seperti Audi, Honda, Mercedes dan lain-lain.  

Beliau himpunkan pengalaman-pengalaman tersebut dan dokumenkan menjadi sebuah ebook. Maka terhasillah sebuah ebook yang mengandungi Panduan lengkap Beli kenderaan lelong.

Panduan Lengkap Beli Kenderaan lelong
Sumber : Klik Di Sini


3) Ebook ketiga : Panduan Buat Duit Melalui Pertanian


Seperti yang saya kongsikan di atas, tuan Shafie Bustan ni  tersangatlah rajin orangnya. Dalam kesibukan beliau menguruskan rumah-rumah lelong, menguruskan kereta-kereta lelong, menguruskan homestay, Trade dalam pasaran saham dan sebagainya. Tapi, beliau masih sempat lagi menceburkan diri dalam bidang pertanian.

Tanaman yang beliau usahakan setakat ini ialah Cili dan cendawan. Memang best tengok gambar-gambar hasil tanaman cili di kebun beliau. Kalau Melaka tu dekat dengan Sabak Bernam, dah lama saya pergi beli cili fresh dekat kebun beliau. Kalau diberi peluang untuk petik sendiri tentu lebih best! Itupun kalau dibenarkan lah.  

Kepada yang berminat nak buat duit melalui pertanian dalam tempoh PKP ini, boleh baca ebook di bawah

Panduan Buat Duit Melalui Pertanian
Panduan Buat Duit Melalui Pertanian
Sumber : Klik Di Sini


2) Tuan Fairus Mohd Tabiee

Swimming Pool yang terdapat di Ziyad Stellar Guest House Melaka
Swimming Pool di Ziyad Stellar Guest House Melaka
Swimming Pool di Ziyad Stellar Guest House Melaka
Gambar-gambar Ziyad Stellar Guest House Melaka kepunyaan tuan Fairus Mohd Tabiee
Sumber : Klik Di Sini

Ziyad Stellar Guest House Melaka kepunyaan tuan Fairus Mohd Tabiee ni baru sahaja siap dibina. Rumah teres satu tingkat lot tepi ini dibeli secara lelong pada harga RM190 ribu. Kemudian rumah ini dibuat renovasi secara keseluruhan sehingga menelan kos melebihi RM100 ribu. 

Disebabkan Stellar Guest House Melaka merupakan sebuah homestay yang baru siap di bina, dan proses pembinaannya penuh dengan ketelitian telah memberi kesempatan kepada pemiliknya untuk merekodkan setiap aktiviti pembinaan rumah ini dari A hingga Z.  

Hasil pendokumentasian tersebut, telah membolehkan tuan Fairus Mohd Tabiee menerbitkan ebook beliau sendiri yang menceritakan proses-proses menghasilkan Stellar Guest House Melaka bermula daripada perancangan untuk membeli rumah sehingga rumah ini siap menjadi sebuah homestay bertaraf 7 bintang.

Panduan Bina Swimming Pool
Sumber : Klik Di Sini


3) Muhamad Anuar Bin Marsib

Pernah bercadang untuk membina swimming Pool di Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak
Langsir-langsir yang di Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak
Langsir-langsir yang di Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak
Gambar-gambar Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak kepunyaan Muhamad Anuar Bin Marsib
Sumber : Klik Di Sini

Saya tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pelaburan hartanah seperti tuan Shafie Bustan dan tuan Fairus Mohd Tabiee. Saya cuma mempunyai sedikit ilmu dalam bidang pemasaran berdasarkan pengalaman selama 10 tahun terlibat dalam dunia penulisan blog.

Pada hujung tahun 2020, tiba-tiba tercetus idea untuk menghimpunkan semua pengalaman tersebut supaya dapat didokumentasikan menjadi sebuah buku digital yang diberi tajuk "Mudahnya 0 Kos Marketing Dengan Blogspot".

Alhamdulillah, proses penerbitan buku digital ini berjalan dengan lancar dan berjaya didaftarkan di Perpustakaan Negara Malaysia dengan nombor penerbitan: eISBN 978-967-2096-97-9.


Alhamdulillah.. Melalui hasil "jualan" ebook-ebook dan buku digital ini sedikit sebanyak dapat juga menampung kerugian yang kami alami dalam tempoh PKP ini.


Kalau nak diikutkan tidaklah 100% mencapai sasaran seperti yang saya harapkan. Tapi kata orang lebih baik ada, daripada langsung tiada.


Sama-samalah kita doakan supaya tempoh PKP ini tidak dilanjutkan lagi selepas 4 Februari 2021. Supaya homestay kami dapat beroperasi semula dan kami dapat menjalani kehidupan normal seperti biasa.


Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini.  


Semoga bermanfaat. 


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)