Dari Short Term Investment Ke Long Term Investment

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Ada banyak jenis pelaburan diluar sana. Ada short term investment dan ada long term investment. 


Short Term Investmen


Biasanya short term investment ini ada risiko yang tinggi berbanding long term investment. Contohnya investment saham atau pun FCPO, mempunyai risiko yang lebih tinggi.

Sumber : https://ezy.la/LaburFCPO


Short term investment memberikan pulangan yang cepat iaitu dalam jangka masa yang pendek. 


Hari ini beli saham, esok lusa jual sudah ada untung. Keuntungan itu terus boleh withdraw masuk ke bank akaun kita. Dalam masa 24 jam, keuntungan itu sudah pun ada dalam bank akaun. 


Short term investment bersifat fluctuate dan tidak secure. Sebab itu ianya dikategorikan high risk. 


Anda boleh kuasai teknik short term investment jika ada ilmu yang betul. 

Contoh dalam statement dibawah, untung dalam FCPO withdraw buat deposit beli rumah lelong. Kita settle cash saja hasil dari trading FCPO ini.


Contoh : Saham yang di Withdraw
Sumber : https://ezy.la/LaburFCPO


Teknik atau cara short term investment dalam trading  boleh dapatkan di link dibawah, banyak ilmu trading anda dapat.


Long Term Investment


Long term investment pula seperti pelaburan hartanah. 


Pelaburan hartanah adalah pelaburan jangka masa panjang. Memerlukan masa dan kesabaran untuk mendapatkan pulangan. Pelaburan hartanah lebih secure. Harga hartanah lebih stabil berbanding dengan harga saham yang sentiasa fluctuate iaitu kejap naik dan kejap turun. 


Pelaburan hartanah dalam segment hartanah lelong pula memberikan kelebihan yang besar kerana dapat beli dibawah harga pasaran. Hartanah lelong untung seawal waktu anda menang lelongan tersebut disebabkan harga yang murah. 


Dalam kontrak jualan lelong dibawah ada contoh unit lelong yang berjaya dibeli dengan harga RM39,000 sahaja. 


Wang deposit (draft bank) yang diperlukan ialah sebanyak 10% daripada harga rumah. Bermaksud cuma RM3,900 sahaja. Guna duit keuntungan withdraw dalam FCPO di atas sebanyak RM4,000. Selesai bayar deposit rumah lelong ini.


Rumah Lelong yang Berjaya Di Beli Pada Harga RM39 Ribu Sahaja Pada Bulan April 2021
Rumah Lelong yang Berjaya Di Beli Pada Harga RM39 Ribu Sahaja Pada Bulan April 2021


Baki bayaran RM35,100 boleh guna mana-mana sumber kewangan. Kalau ada emas yang boleh dipajak, tak perlu nak buat pinjaman bank. Tapi kalau tiada sumber kewangan lain, boleh buat pinjaman bank dengan bayaran bulanan sekitar RM200 sebulan


Unit lelong itu adalah sebuah studio unit percutian. Siap fully furnish lagi. Boleh bawa anak anak mandi di water park yang besar seperti dalam gambar ini. 


water park yang besar terdapat di rumah Lelong yang baru dimenangi
 water park yang besar terdapat di rumah Lelong yang baru dimenangi


Lokasi rumah cantik. Kemudahan yang ada pun sangatlah cun. Kalau buat homestay, boleh sewakan antara RM150 hingga RM200 semalam. Tentu ramai orang nak sewa.


Dapat sewakan 2 malam dalam sebulan pun dah boleh lepas buat bayar pinjaman bank. Sekiranya dapat penyewa homestay lebih daripada 2 malam, boleh simpan untuk buat modal investment saham atau pun FCPO.


Dapat keuntungan daripada pelaburan Saham atau FCPO boleh gunakan untuk bayar deposit rumah lelong yang seterusnya. Untung ke untung??  


Sekarang ni ada banyak listing rumah lelong di seluruh Malaysia. Anda cuma perlu tau step step membeli rumah dari bank lelong. 


Panduan lengkap beli rumah lelong ada di dibawah. Anda Boleh baca apa risiko beli unit lelong siap dengan real case study sekali.

-> https://yup.la/RumahLelong2021


Pintu masuk ke Water Park
Pintu masuk ke Water Park


Memandangkan sekarang ini ekonomi kita terjejas. Banyak rumah rumah yang kena lelong oleh pihak bank. 


Ambillah peluang ini dan beli mengikut kemampuan kewangan kita sendiri. Jika mampu beli kecil, beli saja yang kecil kecil dahulu. Yang penting ada aset. 


Kuasai pelaburan jangka masa panjang dan juga jangka masa pendek. Supaya kita lebih bersedia menghadapi dugaan dan cabaran akan datang.


Bersantai Hujung Minggu Di Rumah Lelong Bersama Anak-anak
Bersantai Hujung Minggu Di Rumah Lelong Bersama Anak-anak


Baca dan belajar dulu dari pengalaman orang lain. Kemudian apply dan sesuaikan dengan diri anda.  Semua tu ada di link bawah ini. 


Sekian saja perkongsian saya pada kali ini..

Kongsikanlah kepada yang lain, supaya lebih ramai orang mendapat manfaat melalui perkongsian ini.

 

Walaupun pembelian murah sahaja, tapi bukan sembang kosong.

Perlu ada ilmu, perlu ada keberanian untuk melakukan tindakan.


Info Berkaitan:


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)