Berhati-hati dengan Scammer Homestay........

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Dalam graf di bawah menunjukkan pattern atau trafik orang mencari homestay secara harian di Blog Carian Homestay Malaysia.


Sumber : Klik Di Sini


Pattern Graf tersebut kebiasanya akan meningkat bila hampir musim perayaan atau hampir musim cuti sekolah.


Cuti sekolah yang paling hampir ialah pada 20 Januari 2023 iaitu Cuti sempena Perayaan Tahun Baru China....


[Baca ini ] -> Kalender Cuti-Cuti Malaysia 2023 (Cuti Sekolah)


Dalam gambar di atas menunjukkan trend peningkatan trafik orang yang mencari homestay bermula pada 12 Januari 2023 sehinggalah semalam 16 Januari 2023.


In Shaa Allah... Pada hari ini 17 Januari 2023 dan hari-hari yang seterusnya sehingga 20 Januari 2023, Graf ini akan terus menunjukkan peningkatan.

Ini berdasarkan pengalaman sebelum-sebelum ini.


Biasanya pada waktu ini... Terutamanya apabila semakin hampir ke hari atau musim cuti tersebut....  "demand" akan melebihi "supplier"....

Orang yang mencari homestay lebih ramai daripada bilangan homestay sebenar yang sedang beroperasi.

 

Bila keadaan ini berlaku.... Berhati-hatilah semua...


Pada masa ini lah akan wujud scammer-scammer homestay yang menggunakan gambar-gambar homestay orang lain untuk mencari mangsa... 


Sebab mereka tahu...

Waktu ini lah ramai orang terdesak....

Golongan Last minutes nak mencari homestay... 


Sehinggakan ada yang tak sempat nak selidik betul-betul... 

Samada orang yang mereka sedang berurusan tu secammer ataupun owner homestay yang sebenar...


Ada juga akaun facebook "Chipsmore" yang wujud... Sebagai contoh...


Kesian dekat penyewa ni... Nak bawa family bercuti di Melaka... Dah booking homestay Dan dah buat bayaran melalui Facebook... Sekali akaun Facebook yg dia berurusan tu macam "Chipsmore"... Semalam ada... Hari ni akaun tu dah Tak wujud... Semoga dipermudahkan urusan beliau... 😥


Nasihat Saya....

Walau apa pun berlaku...

Kita tetap perlu berfikir secara rasional... 


Jadikan Video ini sebagai panduan supaya kita tidak menjadi mangsa scammer homestay yang seterusnya....

Video : Awas!! Scammer Homestay semakin berleluasa

https://youtu.be/J0SEISqLcZk 


Video : Awas! Scammer Homestay semakin berleluasa                         

Sumber : Klik Di Sini



Ebook Senarai Homestay di Malaysia


Ebook senarai Homestay Malaysia ini telah dilancarkan pada 16 September 2019 bersempena dengan Hari Malaysia. Tujuan ebook ini dihasilkan adalah untuk mengumpul sebanyak mungkin homestay-homestay yang terdapat di seluruh Malaysia sebagai rujukan kepada mereka yang mencari homestay semasa kempen Tahun melawat Malaysia 2020.


Hasilnya, terdapat lebih 2000 senarai homestay berjaya dikumpulkan pada ketika itu dan telah diasingkan mengikut negeri dan daerah supaya dapat memudahkan orang ramai untuk mencari homestay di kawasan-kawasan tertentu.


Sumber : Klik Di Sini


Selain itu, melalui ebook Senarai Homestay di Malaysia ini juga secara tidak langsung akan dapat menangani Scammer Homestay yang semakin berleluasa sekarang ini.


Semoga bermanfaat...


P/S : Boleh kongsikan post ini kepada sahabat-sahabat kita yang sedang mencari homestay.... Supaya mereka tidak menjadi mangsa scammer homestay yang seterusnya... Memerangi scammer homestay adalah tanggungjawab kita bersama...


Info Berkaitan:


Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)