Khasiat Kurma Berdasarkan Hadis Nabi dan Sains Perubatan

Assalamulaikum Dan Salam Sejahtera.


Kurma merupakan makanan Sunnah kepada junjungan besar kita nabi Muhammad S.A.W. yang kebanyakannya di tanam di Madinah, tempat di mana Syiar Islam berkembang selepas penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat dari Kota Mekah ke Madinah.  

Perbezaan jenis Kurma Asjwa saiz AA, Mariami, Safawi dan Medjoul
Perbezaan jenis Kurma Asjwa saiz AA, Mariami, Safawi dan Medjoul


Dalam dunia perubatan moden, sebenarnya ramai pegawai perubatan telah menemui khasiat-khasiat yang terkandung di dalam kurma. 


Poster Khasiat Kurma yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
Poster Khasiat Kurma yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia


Daripada Saad bin Abi Waqqas datang dengan lafaz tanpa menyebut kurma Ajwah :

مَنْ أَكَلَ سَبْعَ تَمَرَاتٍ مِمَّا بَيْنَ لَابَتَيْهَا حِينَ يُصْبِحُ، لَمْ يَضُرَّهُ سُمٌّ حَتَّى يُمْسِيَ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan pada waktu pagi tujuh biji kurma, yang ditanam antara dua bebatuan hitam, tidak akan memberi mudarat kepadanya sebarang racun sehinggalah petang.” 

[HR Muslim (2047)]


KURMA SEBAGAI ANTIOKSIDAN DAN MAMPU MENCEGAH PENYAKIT KRONIK


1.Selenium

Kajian telah mendapati bahawa selenium yang terdapat di dalam buah kurma penting dalam sistem imunisasi badan.


2.Agen aktioksida

Selain itu, kurma juga mengandungi agen antioksida. Satu kajian telah dijalankan ke atas hati tikus yang telah diaruh menjadi toksik, kemudian dirawat dengan ekstrak buah kurma. Hasil menunjukkan bahawa buah kurma berpotensi sebagai agen antioksida. Begitu juga, satu kajian lain telah dijalankan ke atas 11 jenis kurma dari Iran bagi melihat aktiviti antioksida dan kandungan fenolik di dalam kurma-kurma tersebut. Hasil menunjukkan jenis kurma dari Iran ini berpotensi sebagai bahan antioksida.


3.Flavonoid

Hasil kajian mendapati kurma Deglet-Noor mengandungi 13 jenis flavonoid. Selain daripada itu, ia juga mengandungi flavonoid sulfat yang jarang dijumpai dalam tumbuhan. Flavonoid mempunyai potensi yang baik sebagai antioksida dan baik untuk pencegahan penyakit terutamanya seperti penyakit kanser dan penyakit kardiovaskular.


Sumber rujukan : https://muftiwp.gov.my


Poster Khasiat Kurma yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
Poster Khasiat Kurma yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia

Daripada Saidatina Aisyah R.Anha bahawa Nabi SAW bersabda :

إِنَّ فِي عَجْوَةِ الْعَالِيَةِ شِفَاءً - أَوْ إِنَّهَا تِرْيَاقٌ - أَوَّلَ الْبُكْرَةِ

Maksudnya : “Sesungguhnya pada kurma Ajwah ‘Aliyah itu ada ubat penyembuh atau ia merupakan ubat penawar bagi racun, apabila dimakan pada awal pagi.” 

[HR Muslim (2048)]


Antara Khasiat Kurma Ajwa ialah:

  • Kandungan nutrien yang tinggi untuk meningkat imuniti badan melawan penyakit.
  • Membekalkan tenaga segera dan kekal cergas sepanjang hari walaupun berpuasa.
  • Mengandungi serat yang tinggi dan mampu membantu melancarkan proses pencernaan dan mengurangkan sembelit.
  • Menambah tenaga bagi wanita mengandung, memudahkan proses bersalin serta menambahkan kuantiti dan kualiti susu ibu.
  • Dengan pengambilan 3 biji Kurma Ajwa semasa sahur dan berbuka mampu memberikan tenaga sepanjang hari pada tubuh badan


Daripada riwayat Abu Hurairah R.A bahawa Nabi SAW bersabda :

والعَجوةُ مِنَ الجَنَّةِ، وهي شِفاءٌ مِنَ السُّمِّ

Maksudnya : “Kurma Ajwah itu berasal daripada syurga, dan ia merupakan penawar daripada racun.” 

[HR Ahmad (8037), al-Tirmizi (2066) dan Ibnu Majah (3455). Ahmad Syakir menyatakan bahawa sanadnya sahih]


Sumber-sumber hadis : https://muftiwp.gov.my


Jom dapatkan Kurma Ajwa, Kurma Safawi, Kurma Mariami, dan Kurma Medjoul yang berkualiti sekarang:

-> https://ezy.la/StokKurmaPremium

-> https://ezy.la/StokKurmaPremium

-> https://ezy.la/StokKurmaPremium


Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua.


Sekian, terima kasih kerana sudi membaca..


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)