4 Kelebihan Guna Pinjaman LPPSA Untuk Staff Kerajaan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Sebelum ini saya ada kongsikan 1 post yang bertajuk Rugi Tak Guna Loan LPPSA Sebelum Usia 35 Tahun!. Sekiranya anda ketinggalan atau terlepas untuk membaca post tersebut, boleh klik pada pautan di atas.

Untuk melengkapkan post tersebut, pada kali ini saya nak kongsikan pula tentang 4 kelebihan guna pinjaman Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPSA) untuk staf kerajaan.

4 Kelebihan Guna Pinjaman LPPSA Untuk Staff Kerajaan
4 Kelebihan Guna Pinjaman LPPSA Untuk Staff Kerajaan
Sumber gambar hiasan : Klik Di Sini


4 Kelebihan Guna Loan Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) Untuk Staff Kerajaan. 

Memandangkan agak ramai kawan-kawan yang bekerja di sektor kerajaan belum membeli rumah dengan menggunakan pinjaman perumahan LPPSA, jadi saya nak berkongsi sedikit info yang dapat membantu anda untuk memahami kebaikan-kebaikan membeli rumah (hartanah) menggunakan pinjaman LPPSA.


KELEBIHAN 1

Kakitangan kerajaan boleh beli rumah dengan menggunakan 2 jenis pinjaman.
  1. Pinjaman bank
  2. Pinjaman Kerajaan (LPPSA)

Sebagai seorang kakitangan kerajaan anda mempunyai 2 pilihan pinjaman untuk membeli rumah iaitu pinjaman bank dan pinjaman LPPSA. Berbanding mereka yang berkerja di sektor swasta, hanya boleh membuat pinjaman bank sahaja. 

Sekiranya anda bijak menggunakan peluang ini, anda boleh membeli rumah lebih daripada 3 buah ke atas untuk dijadikan sebagai aset. 2 buah rumah boleh dibeli dengan  menggunakan pinjaman LPPSA 100% daripada harga rumah. Tapi dengan syarat, perlu selesaikan pinjaman rumah pertama terlebih dahulu sebelum  memohon pinjaman untuk membeli rumah yang kedua. Manakala sebuah atau dua buah rumah yang lain boleh dibeli dengan menggunakan pinjaman bank dengan pinjaman 90% daripada harga rumah. 

Berbeza dengan kakitangan swasta yang hanya bergantung kepada pinjaman bank sahaja.

Dengan menggunakan pinjaman bank, pekerja swasta boleh membeli rumah pertama dan kedua dengan pinjaman sebanyak 90%. 
Manakala pembelian rumah ke 3, bank hanya memberi kelulusan pinjaman sebanyak 70% sahaja daripada harga rumah. Baki lagi 30% kena topup sendiri samada gunakan duit simpanan, KWSP atau buat pinjaman peribadi.


KELEBIHAN 2

Beli rumah pertama dan kedua sebagai pelaburan dan rumah ketiga sebagai tempat untuk berpencen

Semasa membeli rumah pertama, belilah rumah-rumah murah (lelong atau subsale) dengan menggunakan pinjaman bank (pinjaman 90%) untuk dijadikan sebagai pelaburan.

Sebaiknya beli rumah berharga di bawah RM150 ribu dengan deposit sebanyak RM15 ribu dan bayaran bulanan sekitar RM650/bulan.

Kemudian beli rumah kedua berharga di bawah RM150 ribu dengan menggunakan pinjaman LPPSA (pinjaman 100%). Anda tidak perlu membayar deposit, cuma bayaran bulanan sekitar RM750/bulan.

Kedua-dua rumah dijadikan sebagai pelaburan dengan memperolehi positif cash flow sekitar RM200-RM500 sebulan.

Contoh Rumah Lelong Di Cameron Highland Pahang yang dibeli pada harga RM117 ribu
Contoh Rumah Lelong Di Cameron Highland Pahang yang dibeli pada harga RM117 ribu
Sumber : Klik Di Sini

Contoh Rumah Lelong Di Langkawi Kedah yang dibeli pada harga RM112 ribu
Contoh Rumah Lelong Di Langkawi Kedah yang dibeli pada harga RM112 ribu
Sumber : Klik Di Sini

Contoh Rumah Lelong Di Kajang yang dibeli pada harga RM120 ribu
Contoh Rumah Lelong Di Kajang yang dibeli pada harga RM120 ribu
Sumber : Klik Di Sini

Selepas 5-10 tahun, anda jual rumah kedua yang dibeli dengan menggunakan pinjaman LPPSA. Pada ketika itu harga rumah mungkin telah meningkat jadi RM250 ribu mengikut harga pasaran semasa, MV. Melalui hasil penjualan rumah kedua ini, anda akan mempunyai extra cash di tangan dan komitmen bayaran bulanan pinjaman perumahan anda telah berkurang dalam slip gaji.

Jadi, anda boleh beli rumah ketiga dengan menggunakan pinjaman perumahan kedua dengan menggunakan LPPSA dan ada extra cash di tangan yang boleh digunakan untuk membuat pengubahsuaian rumah, meneruskan kelangsungan hidup dan sebagainya. Duit tersebut juga boleh digunakan untuk memenuhkan kelengkapan rumah pertama dan dijadikan sebagai sebuah homestay (sewa secara harian).

Jadi, saya sangat-sangat mencadangkan kepada anda yang masih belum guna pinjaman LPPSA, silalah guna sebelum umur anda lebih 35 tahun. 

Semasa umur 35 tahun ke bawah anda masih boleh membuat pinjaman untuk tempoh masa 30 tahun. Tapi kalau dah lebih 45 tahun baru nak buat pinjaman LPPSA, kemungkinan tempoh masa pinjaman akan jadi singkat menjadi 20 hingga 25 tahun sahaja. Apabila tempoh pinjaman semakin singkat, bayaran bulanan anda pun akan menjadi lebih tinggi walaupun kadar faedahnya rendah.
(Boleh rujuk balik Real case Study si ayah yang membuat pinjaman perumahan kerajaan pada umur 49 tahun, tempoh yang dibenarkan antara 15 hingga 20 tahun sahaja dalam post sebelum ini)


KELEBIHAN 3

Melalui Pinjaman LPPSA dengan membeli projek perumahan baru membolehkan anda mendapat "duit poket" lebih banyak daripada hasil 'rebat' dan 'cash back' yang disediakan dalam pakej yang ditawarkan oleh pihak pemaju.

Tambahan pula sekarang ni ada tawaran membeli rumah baru dengan skim 0 deposit. Semakin mencurah-curah rezeki penjawat awam untuk memiliki rumah sendiri.

'Rebat'
Sebagai contoh Harga perjanjian jual beli rumah yang anda belia ialah RM300K, pemaju bagi 'rebate' sebanyak 10% bersamaan dengan RM30K. Maka harga rumah yang anda beli akan jadi RM270K.
Mohon pinjaman LPPSA wajib mengikut harga perjanjian jual beli iaitu RM300K.
Jadi ‘rebate’ yang anda akan perolehi adalah sebanyak RM30K.

10% rebate akan diberikan kepada pembeli LPPSA selepas pinjaman di ‘release’ kan bersamaan dengan RM30K. (Pemaju bagi)

'Cash Back'
Pinjaman 100% LPPSA yang tertera dalam Dokumen Jual beli pada harga RM300K sedangkan harga rumah cuma RM270k menjadikan anda mempunyai lebihan pinjaman sebanyak RM30K.
Jumlah ‘cash back’ sebanyak RM30k akan diberikan setelah selesai pinjaman di bayar ke akaun syarikat peguam yang menyediakan dokumen perjanjian jual beli tersebut.
Dapat lagi RM30K (Peguam bagi)

Jumlah wang tunai yang diterima ialah RM30K ('rebat') + RM30K ('cash back') = RM60K

Cuba bayangkan sekiranya ada sesetengah projek perumahan yang menawarkan rebate melebihi 30%, Dapat bayangkan berapa banyak wang tunai yang anda boleh dapat. Untung tak?

Tapi, dalam masa yang sama anda perlu juga melihat nilai pasaran (Market Value) bagi hartanah tersebut supaya anda tidak mendapat "keuntungan" dalam "kerugian"


KELEBIHAN 4

Dapat Kunci Baru mula bayar.

Dapat kunci baru gaji dipotong (tertera dalam slip gaji) mengikut persetujuan semasa membeli rumah.
Kakitangan kerajaan yang membuat pinjaman perumahan LPPSA bagi projek perumahan baru tidak perlu membayar progres kerja pada setiap bulan berdasarkan peratus (%) projek siap dibina.

Berbeza dengan kakitangan swasta yang perlu membayar progres kerja setiap bulan mengikut peratus (%) projek pembinaan siap dibina. Biasanya dalam tempoh 2 atau 3 tahun sehinggalah 100% projek siap dibina barulah pembeli mula membayar ‘installment’ bulanan secara penuh.
  • Cuba anda bayangkan, anda membeli rumah pada harga RM300,000 pada tahun 2020.
  • Pembinaan rumah tersebut mengambil masa 2 tahun (Siap tahun 2022).
  • Dalam tempoh 2 tahun ni anda belum dapat kunci rumah, jadi anda tak perlu bayar satu sen pun ke atas rumah tersebut
  • Setelah rumah siap pada tahun 2022 anda dapat kunci rumah, dan mula membayar komitmen bulanan sebanyak RM1500/bulan
  • Katakan kenaikan harga rumah standard 8% setahun. 2 tahun jadi 16%. harga rumah anda akan jadi (RM300,000 + RM48,000) = RM348,000
  • Walaupun anda tak boleh nak jual rumah anda pada ketika ini.. Tapi anda mampu tersenyum apabila melihat keuntungan sebanyak RM48,000 yang telah anda perolehi tanpa mengeluarkan sebarang kos dalam tempoh 2 tahun tersebut.

Sekiranya anda masih takut-takut hendak membeli rumah disebabkan tiada ilmu, saya boleh rekemenkan kepada anda 2 rujukan yang dapat membantu anda membeli rumah murah di bawah harga pasaran. Rujukan yang saya maksudkan ialah: 

Rumah Pertama Paksa Rela (Klik Di Sini)

Ebook RumahLelong (Klik Di Sini)

Kedua-dua rujukan di atas telah membantu ramai orang untuk membeli rumah-rumah murah di bawah harga pasaran melalui pasaran hartanah Subsale (rumah terpakai) dan pasaran hartanah lelong (rumah yang di lelong oleh pihak yang memberi pinjaman disebabkan pemilik asal gagal membayar pinjaman dalam tempoh tertentu). 

Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini, semoga dapat memberi manfaat.

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)