3 Pekerjaan Yang Ramai Orang Lakukan Sejak Covid-19 masuk ke Malaysia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Fasa 1 dilaksanakan pada bulan April 2020 sehingga sekarang ramai rakyat Malaysia terjejas sumber pendapatan terutamanya bagi para peniaga dan mereka yang bekerja di sektor swasta.

3 Pekerjaan Yang Ramai Orang Lakukan Sejak Covid-19 masuk ke Malaysia
3 Pekerjaan Yang Ramai Orang Lakukan Sejak Covid-19 masuk ke Malaysia

Antara sektor yang masih menerima kesan yang besar ialah sektor pelancongan. Kebanyakan hotel dan homestay tidak beroperasi disebabkan tiada pelancong/pengunjung yang datang menyewa disebabkan ramai orang tidak boleh negeri dan negara. 

Kemudian yang terkini, bazar Ramadhan pula.
Ramai peniaga bazar Ramadhan mula berasa bimbang dengan perniagaan mereka.

Setelah para peniaga mengeluarkan modal yang besar untuk berniaga, kemudian terdapat bazar Ramadhan yang diarahkan untuk ditutup berikutan untuk mencegah penularan rantaian Covid-19.
SEDIH!!

Tapi nak buat macamana, sekiranya itulah keperluan yang perlu dilaksanakan oleh pihak berkuasa tempatan untuk memutuskan rantaian Covid-19. Kita sebagai rakyat marhaen terpaksa akur dengan keputusan tersebut.


Sumber : Klik Di Sini


Sekiranya anda juga tergolong dalam golongan yang terjejas sumber pendapatan semenjak Covid 19 masuk ke Malaysia, boleh cuba lakukan 3 pekerjaan ini. 

Untuk makluman anda, ramai orang telah melakukan 3 pekerjaan ini untuk meneruskan kehidupan semenjak Covid-19 masuk ke Malaysia.  


3 Pekerjaan Yang Ramai Orang Lakukan Sejak Covid-19 masuk ke Malaysia



1) Pelaburan Saham

Ketika keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, ramai rakyat Malaysia terlibat dalam pelaburan saham.

Lebih-lebih lagi semasa kenaikan harga minyak sawit. 
Saham berkaitan minyak sawit melambung naik berkali ganda di luar jangkaan. Subhan Allah. 

Bukan setakat pekebun minyak kelapa sawit sahaja yang mendapat manfaat kesan daripada kenaikan harga minyak sawit, malah pelabur-pelabur saham juga turut mendapat manfaat. Sebagai contoh, boleh tengok dalam real case study di bawah:

Sumber : Klik DI Sini


Pelabur saham FCPO (Future Cruide Palm Oil) ini berjaya mendapat keuntungan sebanyak 147 point sehari bersamaan dengan RM3625 sehari (147XRM25) pada ketika rekod keputusan ini diperolehi.


FCPO merupakan Kontrak Niaga Masa Hadapan Minyak Sawit Mentah yang didagangkan oleh BMD (Bursa Malaysia Derivatives) dalam RM (Ringgit Malaysia) 

Walaupun tiada duit nak beli tanah tanah dan tiada modal untuk terlibat dalam penanam pokok kelaspa sawit, tapi semua orang masih boleh menikmati keuntungan kenaikan harga minyak sawit iaitu melalui pelaburan saham.

Pelaburan Saham ini sesuai untuk semua orang tidak kira apa juga jenis pekerjaan anda.. Samada anda seorang penjawat awam, bisnesman, peniaga pasar malam, pelajar, suri rumah tangga sepenuh masa dan sebagainya. Semua orang boleh menyertai pelaburan saham.

Sumber : Klik Di Sini

Dalam banyak-banyak pelaburan seperti emas, Hartanah, Unit Trust, Forex, ASB, Tabung Haji dan sebagainya.. Pelaburan Saham merupakan pelaburan paling stabil dari segi kadar keuntungan dan kadar risiko pelaburan disamping boleh dicairkan dengan mudah pada bila-bila masa sahaja.

Sekiranya berminat nak tahu dengan lebih lanjut tentang cara melabur saham, saya syorkan anda belajar guru-guru tersebut:

1) Dr Zul Izzi Nordin

2) Shafie Bustan

3) Abang Ensem

Mereka bertiga dah lama terlibat dalam bidang pelaburan Saham. Sebagai contoh, Abang Ensem dah terlibat dalam pelaburan saham ini sejak tahun 1998. Dalam tempoh lebih 20 tahun ini dah ramai student-student dia yang berjaya buat duit berkepok-kepok melalui pelaburan saham.

Begitu juga dengan Shafie Bustan yang merupakan Fulltimer trading. dan Dr Zul Izzi Nordin.. Doktor bukan sebarang Doktor tahu..



2) Berniaga Melalui Platform Shopee 

Ada peniaga dalam kalangan rakyat Malaysia berjaya buat rekod jualan sebanyak 7 angka setahun di Shopee.

Sebagai contoh, boleh tengok "result" salah seorang peniaga di bawah:

Contoh pendapatan salah seorang peniaga di Shopee -> Klik Di Sini


Peniaga ini berjaya menghasilkan jualan sebanyak RM1,606,434.09 di Shopee dalam tempoh 1 Januari 2020 hingga 19 November 2020 (Tak sampai setahun).

Saya tengok sendiri gambar keadaan packaging harian peniaga ini. Subhan Allah.. Sangat luar biasa..

Sumber : Klik Di Sini

Sumber : Klik Di Sini

Bayangkan hampir setiap hari peniaga ini "terpaksa" packing barang sebanyak itu untuk dihantarkan kepada pelanggan.

Sambil duduk rumah, sambil menonton tv, sambil packing barang.
Kemudian pada sebelah petang pihak kurior datang ambil barang.
Bila pelanggan terima barang, bayaran akan masuk ke akaun penjual.

Semudah itu kawan.
Bestkan kalau kita juga boleh mempunyai sebuah perniagaan online seperti ini.


Dapat tengok orang lain hasilkan jualan 7 angka setahun melalui Shopee, kita dah rasa cukup hebat!

Tapi sebenarnya ada keputusan yang lebih hebat lagi pada tahun 2021 ini.

Peniaga ini berjaya menghasilkan jualan melebihi RM1 juta dalam tempoh tak sampai 4 bulan (6 Jan - 21 April 2021).

Sumber : Klik Di Sini


Jadi, kepada peniaga-peniaga yang terjejas sumber pendapatan akibat berniaga di bazar Ramadhan atau di shopping Mall. Masukkan produk jualan anda ke Shopee secepat mungkin, supaya berpotensi untuk mendapatkan lebih ramai pelanggan seperti 2 contoh peniaga di atas.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang berniaga secara online di platform Shopee, saya syorkan anda lawati laman web ini

=> https://auto-shopee.com



3) Buat Video dan upload di Youtube

Buat video dan upload di Youtube merupakan pekerjaan yang sangat ramai orang buat pada ketika ini untuk hasilkan pendapatan melalui Youtube.

Pekerjaan ini sebenarnya sudah dilaksanakan oleh Felix Kjellberg Youtuber terkenal di seluruh dunia yang juga merupakan seorang gamers yang mempunyai ramai pengikut di youtube.

Pendapatan bulanan beliau sekitar RM4 juta sebulan. Hahaha boleh beli sebuah banglo mewah pada setiap bulan dengan pendapatan sebanyak itu.

Felix Kjellberg berjaya menjana pendapatan RM14 juta setahun (2.6 juta pound) melalui youtube.

Sekarang ni dah ada ramai jutawan-jutawan youtuber lahir di Malaysia seperti Dato' Seri Aliff Syukri, Mr Kokom, Zukie Mohamad, Alief Irfan, Syahmi Sazli, Ustaz Ebit Lew, dan lain-lain. 

Sebenarnya ada ramai lagi di luar sana yang berjaya menghasilkan pendapatan yang lumayan melalui Youtube, sebagai contoh:

Nak tahu lebih lanjut tentang bagaimana buat kerja dari rumah melalui Youtube, boleh klik link ini -> Rahsia Youtuber (Klik Di Sini)

Saya rasa cukup setakat ini sahaja perkongsian saya pada kali ini.
Semoga dapat memberi manfaat kepada semua pembaca, terutamanya bagi mereka yang sedang mencari alternatif untuk meningkatkan pendapatan dalam tempoh PKP, PKPB, PKPP, dan PKPD ini.

Good luck!!


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)