SENARAI 22 LINK PERMOHONAN ๐Œ๐Ž๐‘๐€๐“๐Ž๐‘๐ˆ๐”๐Œ ๐Ÿ‘.๐ŸŽ (๐“๐€๐๐๐€ ๐’๐˜๐€๐‘๐€๐“)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Permohonan Moratorium3.0 (tanpa syarat)  selama 6 bulan telah dibuka semenjak 7 Julai 2021.

Moratorium (Sumber : Klik Di Sini)

๐Œ๐Ž๐‘๐€๐“๐Ž๐‘๐ˆ๐”๐Œ ๐Ÿ‘.๐ŸŽ (๐“๐€๐๐๐€ ๐’๐˜๐€๐‘๐€๐“)

Sekiranya anda masih belum apply moratorium, boleh rujuk senarai 22 link dibawah:

  1. Link permohonan Moratorium ๐™ˆ๐™–๐™ฎ๐™—๐™–๐™ฃ๐™ 
  2. Link permohonan Moratorium ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™  ๐™๐™–๐™ ๐™ฎ๐™–๐™ฉ
  3. Link permohonan Moratorium ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™  ๐™„๐™จ๐™ก๐™–๐™ข
  4. Link permohonan Moratorium ๐˜พ๐™„๐™ˆ๐˜ฝ
  5. Link permohonan Moratorium ๐˜ฝ๐™Ž๐™‰
  6. Link permohonan Moratorium ๐™‹๐™ช๐™—๐™ก๐™ž๐™˜ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  7. Link permohonan Moratorium ๐˜ผ๐™ข๐™—๐™–๐™ฃ๐™ 
  8. Link permohonan Moratorium ๐™๐™ƒ๐˜ฝ
  9. Link permohonan Moratorium ๐˜ผ๐™›๐™›๐™ž๐™ฃ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  10. Link permohonan Moratorium ๐™ˆ๐˜ฝ๐™Ž๐˜ฝ
  11. Link permohonan Moratorium ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™  ๐™ˆ๐™ช๐™–๐™ข๐™–๐™ก๐™–๐™ฉ
  12. Link permohonan Moratorium ๐™†๐™ช๐™ฌ๐™–๐™ž๐™ฉ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  13. Link permohonan Moratorium ๐˜พ๐™ž๐™ฉ๐™ž๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  14. Link permohonan Moratorium ๐˜ผ๐™ก๐™ก๐™ž๐™–๐™ฃ๐™˜๐™š ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  15. Link permohonan Moratorium ๐˜ผ๐™œ๐™ง๐™ค๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  16. Link permohonan Moratorium ๐™ƒ๐™ค๐™ฃ๐™œ ๐™‡๐™š๐™ค๐™ฃ๐™œ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  17. Link permohonan Moratorium ๐™Ž๐™ˆ๐™€ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  18. Link permohonan Moratorium ๐™Ž๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™™๐™–๐™ง๐™™ ๐˜พ๐™๐™–๐™ง๐™ฉ๐™š๐™ง๐™š๐™™ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  19. Link permohonan Moratorium ๐˜ผ๐™ก ๐™๐™–๐™Ÿ๐™๐™ž ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  20. Link permohonan Moratorium ๐™๐™Š๐˜ฝ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  21. Link permohonan Moratorium ๐™Š๐˜พ๐˜ฝ๐˜พ ๐˜ฝ๐™–๐™ฃ๐™ 
  22. Link permohonan Moratorium ๐™‹๐™๐™‹๐™๐™‰


Kerajaan Peka Dengan Nasib Yang Menimpa Golongan M40 dan T20.

"Moratorium bayaran balik pinjaman bank selama enam bulan akan diberi kepada semua individu tanpa mengira golongan B40, M40 atau T20" 
-Tan Sri Muhyiddin Yassin-

Moratorium bayaran balik pinjaman bank selama enam bulan akan diberi kepada semua individu tanpa mengira golongan B40, M40 atau T20

Pemberian Moratorium pada kali ini tanpa sebarang syarat seperti pengurangan pendapatan dan tiada semakan bagi mengesahkan sama ada pemohon hilang pekerjaan.

Beliau turut memaklumkan tiada lagi dokumentasi perlu dikemukakan untuk permohonan bayaran balik pinjaman berkenaan.

"Anda cuma perlu memohon dan kelulusan akan diberikan secara automatik, malah kemudahan ini ditawarkan kepada pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terjejas."

Setakat ini, katanya, lebih 250,000 peminjam yang layak mendapat kelulusan secara automatik, namun hanya perlu memilih sama ada untuk mendapatkan moratorium selama tiga bulan atau pengurangan bayaran ansuran sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

"Kerajaan faham keresahan rakyat pada masa ini. Ramai yang terjejas dan ini bukan membabitkan golongan B40 sahaja. Saya banyak mendengar dan membaca rintihan yang sama daripada golongan M40 dan T20 yang turut mengalami peningkatan tanggungan kerana mereka juga membantu ahli keluarga atau saudara-mara yang terjejas akibat COVID-19."
-Tan Sri Muhyiddin Yassin-


"Saya berharap inisiatif moratorium ini sedikit sebanyak dapat membantu peminjam individu dan PKS dalam menguruskan aliran tunai mereka sepanjang tempoh mencabar ini. Bagaimanapun, saya juga ingin berpesan gunalah tawaran ini dengan sebaiknya dan jika tidak mendesak, janganlah membuat tambahan komitmen kewangan lain,"
-Tan Sri Muhyiddin Yassin-


Walaubagaimanapun, pemberian Moratorium ini tertakluk kepada semakan dan kelulusan pihak bank. 


Perlu ke Ambil Moratorium?

Masih ramai yang berada di dalam dilema, samada nak ambil Moratorium ataupun tidak.

Satu keputusan yang agak susah untuk dilakukan oleh sesetengah orang disebabkan masing-masing mempunyai pemahaman dan pandangan tersendiri.

Bagi pendapat peribadi saya, apabila melihat angka positif harian yang masih berlegar dalam jumlah 4 angka ditambah pula dengan kes kematian harian yang ramai, adalah lebih baik ambil sahaja moratorium tersebut.

Sebab kita sendiri pun tak tahu apa yang akan berlaku pada kemudian hari.

Kes baharu positive Covid19 sebanyak 8,868 dan 135 kes kematian pada 8 Julai 2021
Kes baharu positive Covid19 sebanyak 8,868 dan 135 kes kematian pada 8 Julai 2021

Kes baharu positive Covid19 sebanyak 9,180 dan 77 kes kematian pada 9 Julai 2021
Kes baharu positive Covid19 sebanyak 9,180 dan 77 kes kematian pada 9 Julai 2021

Adakah akan ada PKP4.0?

Atau adakah berkemungkinan akan ada "Total Lockdown" yang lebih teruk lagi?

Atau adakah berkemungkinan tempat tinggal kita dikenakan PKPD sehingga kita langsung tidak boleh keluar rumah selama 14 hari hingga 28 hari? Sehingga kita juga langsung tidak boleh bekerja.

Keadaan-keadaan tersebut terlalu sukar untuk dijangka. Jadi, sementara ada peluang boleh dapat pengecualian bayaran pinjaman (moratorium) ini eloklah kita ambil.

Dalam keadaan sekarang ini (dah tahap darurat), dah tak boleh nak fikir tentang perancangan akan datang.

Kalaulah seandainya wang tersebut tidak digunakan, boleh disimpan sahaja ke dalam instrumen-intrumen pelaburan yang boleh memberikan keuntungan kepada kita contohnya seperti emas dan saham.

Semoga kita dapat memanfaatkan kelebihan Moratorium pada kali ini dengan sebaiknya supaya kita masih berpeluang untuk "memberi" walaupun berada dalam kesempitan.

In Shaa Allah...

Info Berkaitan:



Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)