Owner Muda lagi Rumah dah Kena lelong...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Hari ini sempena sambutan Bulan kebangsaan yang ke 64, saya kongsikan satu data rumah lelong dari Negeri Sembilan iaitu merupakan sebuah rumah teres 2 tingkat.

Rumah ni baru lagi siap, masih virgin, masih vacant, Putih berseri seri catnya. 


Rumah Lelong di Seremban, Negeri Sembilan
Rumah Lelong di Seremban, Negeri Sembilan


Lokasi rumah ini terletak di mukim Rantau, Seremban, Negeri Sembilan dengan keluasan tanah adalah 20x65, berstatus Freehold.


Built up rumah ini besar juga kalau tak silap lebih kurang 2000sqt.

Harga lelong sekarang adalah RM380 ribu. Tak pasti pula berapa launching price rumah ni dulu.

Jom kita tengok proclamation on sale (PoS) antara pihak bank dan juga peminjam.


Ownernya Melayu. Tengok pada umurnya masih muda lagi. Lahir pada tahun 1994, jadi umur sekarang dalam lingkungan 27 tahun. 


PoS Rumah Lelong di Seremban, Negeri Sembilan
PoS Rumah Lelong di Seremban, Negeri Sembilan


Peringkat umur macam ni masih terlalu muda untuk hadapi proces rumah yang kena lelong. Biasanya peringkat umur macam ni baru nak fikir pasal family.

Mungkin baru sahaja berkahwin, tengah sibuk fikir tentang nak ada anak, baru nak setup sebuah keluarga, sibuk fikir tentang kerjaya, dan sebagainya.


Peringkat umur ini orang kata baru nak hidup, baru lepas belajar university, baru kerja dalam 3 ke 4 tahun.

Tapi sedihnya, bila tengok scenario begini berulang kali saya kongsikan scenario yang sama iaitu umur yang masih muda sudah terkandas dalam dunia hartanah.


Kalau melihat pada harga rezab tersebut, saya rasa mungkin  tidak ada pembida dalam lelongan pada kali ini.

Kena lihat pada lokasi kawasan tersebut, ambil kira jarak ke seremban. Kalau yang bekerja di KL, kena berulang-alik dari Seremban ke KL. Berapa jaraknye? Semua tu nak kena ambil kira. 


Untuk Proses lelongan awam ini, bukan sekali keluar auction terus ada pembida yang berminat untuk dapatkan rumah tersebut.


Bukan Terus boleh terjual pada lelongan kali pertama. Yang ni kena rujuk data-data lelong sebelum ini. Ada kalanya unit rumah terpaksa tunggu sehingga 5 ke 6 kali lelongan baru berjaya terjual.


Setelah harga rumah turun beberapa kali barulah ada pembida berminat. Sepanjang process tu Owner kena tanggung interest loan, kos-kos lelongan, kos lawyer, dan sebagainya. 


Dalam tempoh tu juga datang bermacam-macam surat dari bank dan surat dari pihak lawyer. Semuanya akan di hantar secara berdaftar kepada pihak peminjam.


Dalam situasi begini, anda rasa boleh tenang ker?

Rasa aman ker bila melihat rumah tersebut masih tiada pembeli? 

Sudah tentulah fikiran jadi kusut, makan pun jadi tak lalu.. Huhuhu..


Pelaburan hartanah tidak salah, tapi belilah rumah mengikut kemampuan masing-masing.


Okaylah, setakat ini sahaja perkongsian pada kali ini.

Selamat HARI MERDEKA... 

Merdekakanlah jiwa kita.

Hari ini last day promo merdeka penulisan tuan Shafie Bustan.

Jemput support link dibawah untuk dapatkan diskaun 25%.

Anda cuma perlu masukkan sahaja promo code dibawah: 


PROMO CODE : merdeka25% 



Semoga bermanfaat.

Tolong share kan jika anda rasakan info ini bermanfaat.

Terima kasih kerana sudi membaca.


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)