Lambakan Hartanah lelong dijangka peningkatan 5000 rumah sebulan selepas moratorium berakhir

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Dalam akhbar Utusan Malaysia semalam ada berita pasal hartanah lelong. Dekat paparan muka depan lagi. Dalam artikel tersebut menyatakan di jangka terdapat peningkatan 5000 unit rumah lelong selepas moratorium berakhir. Dalam pasaran sedia ada sekarang ni pun listing lelong dah bertambah. Lepas moratorium berakhir nanti lagi lah bertambah. Dasyat..

 

Hartanah lelong naik 40% : Dijangka peningkatan 5,000 rumah sebulan selepas moratorium berakhir
Hartanah lelong naik 40% : Dijangka peningkatan 5,000 rumah sebulan selepas moratorium berakhir

Mungkin ada dalam kalangan kita yang tak terjejas sumber pendapatan. Masih ada pekerjaan, gaji tak kena potong.. Tapi percaya, ramai orang sedang suffer pada ketika ini akibat kena buang kerja. 

Ada yang terpaksa balik kampung disebabkan kos sara hidup di bandar yang semakin meningkat. Keadaan ekonomi banyak berkait dengan pelaburan kita diluar sana, tak kira lah pelaburan saham ker, pelaburan hartanah ker, yang terlalu ambil risiko .. 


Memang ramai orang sedang sakit dari segi kewangan sekarang ini. Ada rumah sewa tapi penyewa takde, ada loan rumah bayaran bulanan pula tinggi kena bayar di bank.


Harga rumah lelong makin murah. Bila tiada pembida semakin murah jadinya. Ramai yang menunggu harga rezab yang rendah disebabkan terdapat lambakan senarai rumah lelong sekarang ini. Kita boleh pilih nak unit baru siap ker, nak kawasan yang dah mature ker, nak landed property atau kondominium. Semua tu ada.


Yang penting anda perlu faham dulu risiko dalam pelaburan hartanah. Selok-belok rumah lelong kena faham. Ada tunggakkan ker, bank tanggung ke tak, ada title ke tidak, ada sekatan ker tidak dan sebagainya.


Anda boleh baca panduan beli tanah dan rumah lelong di bawah. Satu panduan yang lengkap siap dengan real case study lagi.


PANDUAN LENGKAP BELI RUMAH LELONG 

-> https://ezy.la/RumahLelong

-> https://ezy.la/RumahLelong

-> https://ezy.la/RumahLelong


Setiap yang berlaku ada peluang, sama ada kita ambil peluang atau tidak. Terpulang pada diri sendiri.


Selain itu, boleh juga baca panduan-penduan lain yang disediakan di bawah: 


GAMBARAN PERBEZAAN HARGA RUMAH DI TAMAN ABCDEFG (BUKAN NAMA SEBENAR)


Gambaran perbezaan harga rumah baru, rumah subsale dan rumah lelong dalam taman perumahan yang sama
Gambaran perbezaan harga rumah baru, rumah subsale dan rumah lelong dalam taman perumahan yang sama


Semoga melalui info ini sedikit sebanyak dapat membantu menjawab soalan-soalan yang pernah diajukan oleh rakan-rakan sebelum ini seperti berikut:


  1. Kenapa harga rumah sekarang ni mahal?
  2. Kenapa harga rumah lelong mahal?
  3. Macamana nak dapat untung semasa menjual rumah?
  4. Kenapa harga rumah baru, rumah subsale, dan rumah lelong tak sama walaupun terletak dalam satu taman permumahan yang sama?
  5. Apa kelebihan dan kekurangan beli rumah baru, rumah subsale, dan rumah lelong?


Rumah baru, rumah subsale dan rumah lelong asalnya rumah baru juga atau rumah under con..

Tapi bezanya, rumah lelong dan rumah subsale adalah rumah terpakai atau dengan erti kata lain rumah second hand....

Manakala rumah under con adalah rumah baru...


Bila kita beli rumah baru, dan kemudian kita dah rasa tak mampu nak membayar pinjaman bulanan...

Sebaiknya jualkan sahaja rumah tersebut secepat mungkin...

Sebelum rumah tersebut kena lelong...


Bila rumah dah dimasukkan dalam pasaran lelong, harga rezab jualan rumah semakin hari semakin jatuh, walupun harga pasaran (market value) bagi rumah tersebut meningkat...


Market value meningkat... Tapi harga rezab rumah lelong turun sebanyak 10% pada lelongan yang seterusnya sekiranya tiada pembeli yang berminat nak beli rumah tersebut pada lelongan semasa...


Kalau 10 kali rumah tu dah masuk dalam lelong, dan 10 kali tiada juga orang nak beli...

Bermaksud rumah tu dah turun harga sebanyak 10 kali...


Semoga bermanfaat..


Share kan pada kawan yang lain ... 

Sekian terima kasih ... 


Info Berkaitan:

Labels

BANDAR BARU SETIA AWAN PERDANA (2) BANKRAP (4) Batu gajah Perak (3) beli rumah busuk (3) Beli Rumah Lelong (25) beli rumah pertama (1) Bisnes Travel (1) Blog Carian Homestay Malaysia (5) Bota kanan (1) Cameron Highland (2) Carian Homestay Malaysia (7) D'AMAN RESIDENSI MERU JAYA (1) ebook percuma (3) Ebook Rahsia Buat Duit Tambah-Tambahan Dengan Homestay (2) ebook rahsia homestay (1) Ebook Senarai Homestay (3) emas (4) harga emas (2) hARTANAH (33) Hartanah Lelong (15) Homestay (135) Homestay di Batu Gajah Perak (2) Homestay di Cameron Highlands (2) Homestay di Ipoh Perak (3) Homestay di Kelantan (9) Homestay Di Langkawi (3) Homestay Di Melaka (15) Homestay di Port Dickson (4) Homestay di Seremban (2) Homestay di Seri Iskandar Perak (5) Homestay di Tanah Rata Cameron Highlands (1) Homestay Malaysia (4) Homestay Melaka (8) HOMESTAY SERI ISKANDAR (6) Homestay Seri Iskandar Perak (2) Hotel (5) hotel murah (1) Ilmu hartanah (17) Ilmu Kewangan (5) Ilmu pelaburan (8) ilmu pelaburan hartanah (16) Ilmu pelaburan saham (3) IPOH PERAK (2) jadikan homestay sebagai lubuk buat duit (1) kerja part time (5) KWSP (5) Labur atau lebur (1) Langkawi (3) lelong (21) Lelong Rumah (3) Lelongan LPPSA (9) LPPSA (15) MAPS THEME PARK (1) MORATORIUM (7) Pak Ya homestay (9) Pak Ya Homestay di Batu Gajah Perak (2) Pak Ya Homestay Seri Iskandar Perak (5) Pelaburan (10) pelaburan emas (5) PELABURAN HARTANAH (38) Pelaburan Saham (29) pendapatan pasif (3) Perak (7) rahsia homestay (2) Rangkaian Pak Ya Homestay (3) Rumah baru di Manjung Perak (2) Rumah baru di Seri Manjung Perak (1) Rumah baru di Taman Desa Harmoni Bota Kanan (1) RUMAH DI IPOH (1) RUMAH DI mERU jAYA (1) rumah di seri manjung (4) Rumah di Sitiawan (2) Rumah lelong (72) Rumah Teres 1 Tingkat (5) Rumah Untuk Dijual (4) SAMUDERA RESIDENCE SERI MANJUNG PERAK (2) Senarai Homestay (3) Senarai Homestay (20) Senarai Homestay di batu Gajah Perak (2) Senarai Homestay di Johor (1) Senarai Homestay di Kelantan (2) senarai homestay di Malaysia (8) Senarai Homestay di Melaka (3) Senarai Homestay di Negeri Johor (1) Senarai Homestay di Perak (5) Senarai Homestay di Terengganu (1) Senarai Homestay Melaka (1) senarai Rumah (2) Senarai Rumah Murah (1) Seri Iskandar Perak (5) Seri Manjung Perak (3) Sitiawan (2) Taman Desa Harmoni (1) TAMAN MANJUNG POINT SEKSYEN 2 (1)