Sedih... Umur Baru 26 Tahun, dah ada rumah kena Lelong...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Apa anda buat waktu muda begini?? (umur 26 tahun)

Tengah plan nak kawin... Atau sudah pun berkahwin .. 

Atau waktu tu tengah nak sambut kelahiran anak pertama ... 



Dalam PoS menunjukkan Umur Baru 26 Tahun dah ada rumah kena Lelong
Dalam PoS menunjukkan Umur Baru 26 Tahun dah ada rumah kena Lelong


Semakin hari, bila saya tengok data-data lelong makin sedih jadinya. 

Unit baru siap.. Dah keluar dalam senarai rumah kena lelong..

Peminjam pulak nama orang kita . Tengok ic pulak masih muda lagi ... Lahir pada tahun 1995.. Umur lebih kurang dalam 26 tahun.. Unit yang di beli pula unit studio.. Soho..


Maklumat harga rumah semasa beli dalam RM275 ribu
Maklumat harga jualan rumah semasa beli dalam RM275 ribu


Harga turun lebih rendah dari harga yang mereka beli.. Ini antara contoh nya, harga jualan bermula dari RM275 ribu. 

Sekarang ini di lelongkan dengan harga RM147 ribu. Sudah beza lebih RM100 ribu. Betul tak?? 


Harga rezab terkini semasa lelong RM147,300
Harga rezab terkini semasa lelong RM147,300

Tak tahu di mana silapnya.. Beli diluar kemampuan? Atau tidak jelas dengan pelaburan hartanah? Atau sekadar beli rumah ikut-ikut orang..


Peringkat umur macam ini baru je nak hidup...

Baru kerja .. 

Baru bina kerjaya ... 

Tetapi sudah ada property yang di lelongkan .. 


Nama kena blacklist.. Rekod ccris tak cantik ... 

Dan yang paling ngeri adalah kena TOP UP perbezaan baki loan dengan harga jual tu..


Tidak dinafikan bangunan unit ini memang cantik
Tidak dinafikan bangunan unit ini memang cantik


Sebab tu sebelum beli rumah kena cari ilmu terlebih dahulu. Jangan nak ikut-ikut orang atau terpengaruh dengan pujukan ejen. Diri sendiri kena tahu tahap kemampuan untuk membayar pinjaman perumahan.


Beli rumah bukan berdasarkan kelayakan dalam slip gaji..

Tapi, beli rumah berdasarkan tahap kemampuan kita untuk membayarnya.. Sila buat kira-kira dulu sebelum membeli rumah...


Diulang sekali lagi..

Beli rumah bukan berdasarkan kelayakan dalam slip gaji..

Tapi, beli rumah berdasarkan tahap kemampuan kita untuk membayarnya.. Sila buat kira-kira dulu sebelum membeli rumah...


Baca real case study dan panduan lengkap dibawah ... 


Semoga bermanfaat..

Share kan pada kawan yang lain ... 

Sekian terima kasih ... 


Info Berkaitan: